dt-regels

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 8.614

Re: dt-regels

De keuze van een vervangwerkwoord lijkt me gewoon van het moment en eventueel van de context af te hangen. Er zijn er honderden bruikbaar.
Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Berichten: 72

Re: dt-regels

Allemaal bedankt voor de reacties, het zou heel mooi zijn als we fouten uit berichten op deze forums i.v.m d/t dingetjes halen, en vervolgens verbeteren, denk je niet? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: dt-regels

Allemaal bedankt voor de reacties, het zou heel mooi zijn als we fouten uit berichten op deze forums i.v.m d/t dingetjes halen, en vervolgens verbeteren, denk je niet? ;)
Voor topictitels zijn we (nou ja, "we"... Klintersaas heeft het meeste werk gedaan) daaraan begonnen, en die worden nog steeds verbeterd. D/t-fouten uit elk bericht halen, daar wil niemand aan beginnen.

Berichten: 72

Re: dt-regels

Voor topictitels zijn we daaraan begonnen, en die worden nog steeds verbeterd. D/t-fouten uit elk bericht halen, daar wil niemand aan beginnen.
Niet opvallend, ik bedoel meer over de fouten die echt erg zijn, of die vaak gemaakt worden.

Welke topic over topictitels ?

Gebruikersavatar
Berichten: 7.556

Re: dt-regels

Never express yourself more clearly than you think.

- Niels Bohr -

Berichten: 83

Re: dt-regels

Je kunt beter een zwak werkwoord nemen. Want hoe 'gelopen' gaat helpen bij het correct spellen van 'bepaald' (dus niet 'bepaaldt'), of "ik liep" bij "ik bepaalde", zie ik niet.
Je moet 'lopen' ook niet gebruiken om de spelling van een voltooid deelwoord te bepalen, hoogstens om vast te stellen dát je met een voltooid deelwoord te maken hebt. Vervolgens kun je t kofschip of verlenging gebruiken om vast te stellen of het werkwoord waar je mee te maken hebt met een d of een t geschreven moet worden.

De t achter 'loopt' geeft alleen maar aan dat je in de tweede of derde persoon enkelvoud een t moet schrijven (of niet, bij inversie).

Het lastige met alle ezelsbruggetjes is, dat je wel moet weten wanneer en hoe je welk ezelsbruggetje toe moet passen.

Berichten: 1.168

Re: dt-regels

Het werd er allemaal ingestampt op wat lang geleden de Lagere School heette. Het is kinderlijk eenvoudig, daarom leerde men het al op 10jarige leeftijd in wat toen de vierde klas was. De klassegrootte was niet zelden 40 leerlingen. Toch lukte het. Ik heb via Schoolbank contact gelegd met leerlingen uit mijn Lagere School die nauwelijks vervolgonderwijs hebben genoten, maar toch altijd correct de werkwoordvormen schrijven.

Voor een ieder hier die er moeite mee hebben, omdat zij slachtoffer zijn van het huidige onderwijs, zou ik het volgende boek willen aanraden:

A. Fontein, A. Pescher-ter Meer, Nederlandse grammatica voor anderstaligen.

Zeker niet alleen voor anderstaligen zeer nuttig.

Berichten: 1.168

Re: dt-regels

Edit. Ik zie nu dat ik een paar fouten gemaakt heb, maar het gaat hier over d/t, daarom laat ik ze staan en mag een ander ze verbeteren, indien hij dat wenst.

Berichten: 61

Re: dt-regels

Ik heb hier vaak gemerkt mensen die bedoeld schrijven en niet bedoelt.

Voorbeeld:

welke manier je bedoeld is niet duidelijk .... dat je dat bedoeld .... dat wordt het veel duidelijker wat je bedoeld ... zeggen wat je bedoeld ..

Ik denk als ik een zin met een pers vnw in het heden begin dan moet ik met t schrijven en niet met d. Als de zin begint met is of wordt of in het verleden dan schrijven we met d.

Natuurlijk zou ik denken dat je Mario bedoelt.

Je hebt natuurlijk Mario bedoeld.

Hiermee wordt Mario bedoeld en het was niet anders bedoeld.
Dit is een nederlandstalig forum derhalve verwachten we ook van onze gebruikers dat ze de nederlandse taal vaardig zijn.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.296

Re: dt-regels

Voor een enkeling zijn die regels niet zo duidelijk te krijgen, voor velen is het gewoon luiheid om even na te denken bij wat ze schrijven, en wordt het daarom ook nooit een automatisme waarbij ze eigenlijk niet of nauwelijks meer na hóeven te denken. De mogelijkheid om vrijblijvend te klodderen op MSN etc verbetert dat niet.

<object width="425" height="350"></param></param><embed src="" type="application/x-shockwave-flash" wmode="transparent" width="425" height="350"></embed></object>
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Berichten: 4.502

Re: dt-regels

@ XxOo7:

Of op een andere manier verklaard:

Handelingen worden oa.verklaard door gebruik van werkwoorden al dan niet met gebruik van de hulpwerkwoorden hebben,zijn en worden in hun grammatica behoren bij de pers.vnw ik,jij,hij,wij,u of jullie en zij.

Bij gebruik van de hulpww.( in hun gramm.vorm) hebben, zijn en worden wordt het zg deelwoord van het werkwoord beeindigd met een d (bedoelen,bedoeld)

Er zijn weer uitzonderingen op de regel met als vb. eten (heb gegeten,gelopen,gefietst);dat is om het niet te makkelijk te maken voor buitenlanders :eusa_whistle:

Een simpel boekje met hollandse grammatica is nogwel ergens te ontdekken.

[disclaimer]En weer wijzigde de icoon van rood naar wit -voor het onderwerp![/disclaimer]

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.375

Re: dt-regels

Wat is er mis met de uitleg die ons in vroeger tijden werd gegeven:

3e persoon enkelvoud krijgt stam + t
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 4.502

Re: dt-regels

In het algemeen niets mis mee,maar bekijk het volgende toch eens:

ik loop,vloek,sta,liep,stond,

jij loopt,vloekt (of niet),staat,liep,stond

hij loopt,vloekt,staat,liep,stond,


De nederlandse taal zit grammaticaal niet zo simpel in elkaar

Gebruikersavatar
Berichten: 11.085

Re: dt-regels

@Oktagon: Ik denk wel dat jij het moeilijker maakt dan het is. In je voorbeeld staan er tegenwoordige en verleden tijden, en zwakke en sterke werkwoorden naast elkaar. Zonder uitleg of regels erbij zie je niet zo meteen waar het om gaat natuurlijk. Maar de d/t-regels zijn hier al regelmatig uitgelegd. Ik ga die topics even samenvoegen, zodat we ze hier allemaal bij mekaar hebben.

Berichten: 2

Re: dt-regels

Ik dank jullie voor de duidelijke uitleg en ezelsbruggetjes over 'stam + t' onderwerpen. Ik ben erg gemotiveerd om mezelf de correcte grammatica eigen te maken. Met veel vallen en opstaan heb ik gelukkig al veel mogen leren. Toch blijf ik vooralsnog worstelen met zinnen met werkwoorden waar een "je" voor en een "je" achter staat. Ik heb bijvoorbeeld een folder geschreven (en inmiddels laten drukken) met o.a. de volgende zinnen:

Je ben je bewust van je doel.

Je bent gemotiveerd om je boodschap te verkondigen.

Je bevindt je in zwaar weer.

Mag ik van jullie expertise gebruik maken en vragen of deze zinnen m.b.t. stam + T correct geschreven zijn. Wat voor regels gelden hierbij? Bij voorbaat hartelijk dank.

Reageer