Verklaring van de kettingfontein - een cruciaal experiment

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 556

Re: Verklaring van de kettingfontein - een cruciaal experiment

Bedankt voor uw inspanningen, Bartjes. Het is wat onduidelijk, maar het lijkt wel of de balletjes af en toe tegen de rand botsen, en daar een impuls meekrijgen naar opzij en naar omhoog. Het lijkt veel minder op een fonteinboog dan de onvertraagde beelden. Maar het is niet echt duidelijk te zien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 8.166

Re: Verklaring van de kettingfontein - een cruciaal experiment

(Maar helaas doen mijn links naar filmpjes in eerdere berichtjes het nu niet meer. )
Is reeds gemeld. Heb ze even voor je gerepareerd.

Re: Verklaring van de kettingfontein - een cruciaal experiment

cock schreef: Bedankt voor uw inspanningen, Bartjes. Het is wat onduidelijk, maar het lijkt wel of de balletjes af en toe tegen de rand botsen, en daar een impuls meekrijgen naar opzij en naar omhoog. Het lijkt veel minder op een fonteinboog dan de onvertraagde beelden. Maar het is niet echt duidelijk te zien.
 
Het gaat om het verschil tussen de twee gevallen: wat gebeurt er wanneer de kralen dicht bij elkaar zitten, en wat wanneer ze ver van elkaar zitten?
 
Zie je een verschil?
 
 
Dat de kralen zo nu en dan tegen de rand aan botsen kan niet anders, en houdt pas op als en wanneer er een stabiel boogje gevormd is. Daarvoor zou ik een véél langere ketting nodig hebben. Dat is een gigantische klus om zo'n ketting te rijgen - maar belangrijker nog: met de soepele draad die ik nu gebruik raakt de ketting met grote tussenruimten tussen de kralen dan heel gemakkelijk in de knoop. Ik zie op het moment niet hoe ik het experiment zou kunnen verbeteren. Tips zijn welkom.

Re: Verklaring van de kettingfontein - een cruciaal experiment

Michel Uphoff schreef:Is reeds gemeld. Heb ze even voor je gerepareerd.
Dat is mooi! :D

Reageer