Pi, aantal decimalen oneindig.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

vreemd .. ieder getal is uniek, dus dan ook het getal icm zijn decimale representatie zou je zeggen

Code: Selecteer alles

Bijkomend is dat oneindig veel decimalen nog altijd niets zegt. Elk reëel getal kan je namelijk met oneindig veel getallen na de komma schrijven; een getal heeft geen unieke decimale representatie.
Natuurlijk klopt dit ook wel

1,3333...en 2,3333... zijn hier voorbeelden van

De getallen 1 en 2 hebben geen unieke decimale representatie.

...beide ,3333333....

Aleen het getal in combinatie met zijn zijn cijfers achter de komma is wel uniek lijkt me

Ik heb inderdaad weinig kennis van getalconstructie

Gebruikersavatar
Berichten: 2.906

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

janamdo schreef:

Code: Selecteer alles

Bijkomend is dat oneindig veel decimalen nog altijd niets zegt. Elk reëel getal kan je namelijk met oneindig veel getallen na de komma schrijven; een getal heeft geen unieke decimale representatie.
Natuurlijk klopt dit ook wel

1,3333...en 2,3333... zijn hier voorbeelden van

De getallen 1 en 2 hebben geen unieke decimale representatie.

...beide ,3333333....

Aleen het getal in combinatie met zijn zijn cijfers achter de komma is wel uniek lijkt me

Ik heb inderdaad weinig kennis van getalconstructie
waar men op doelt is dat 1 ook geschreven mag worden als 0,99999999..... (dus met oneindig veel negens).
while(true){ Thread.sleep(60*1000/180); bang_bassdrum(); }

Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

Ik heb nog wel iets gelezen in oud lesmateriaal dat elk reeel getal word opgevat als de limiet van een rij rationale getallen

- hetzij als limiet vd niet-dalende rij van linkeruiteinden

- hetzij als limiet vd niet-stijgende rij van linkeruiteinden

Op deze manier heb je nu demogelijkheid om het begrip "reeel getal" te definieren in termen van het reeds bekende begrip "rationaal getal"

Verder nog een stelling : elk rationaal getal heeft een afbrekende of repeterende decimaalontwikkeling

Voor het irrationale getal is dit dan een oneindige decimaalontwikkeling

Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

waar men op doelt is dat 1 ook geschreven mag worden als 0,99999999..... (dus met oneindig veel negens).
O dat is verrassend .. twee manieren om een getal te schrijven

Het is geen limiet ? , want elk reeel getal kan worden opgevat als limiet van een rij rationale getallen ( niet-dalende rij van linkeruiteinden of niet-stijgende rij van rechteruiteinden)

definitie: een reeel getal is een intervalschakeling waarvan de uiteinden rationale getallen zijn

Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

317070 schreef:Nope, de verzameling met reële getallen met meerdvoudige voorstellingen is zelfs een dichte verzameling.

http://en.wikipedia.org/wiki/0.999...#Impo..._representation
bedankt voor de link .. geeft een ruimere blik

Gebruikersavatar
Berichten: 7.390

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

janamdo schreef:O dat is verrassend .. twee manieren om een getal te schrijven

Het is geen limiet ? , want elk reeel getal kan worden opgevat als limiet van een rij rationale getallen ( niet-dalende rij van linkeruiteinden of niet-stijgende rij van rechteruiteinden)

definitie: een reeel getal is een intervalschakeling waarvan de uiteinden rationale getallen zijn
Bewijs:

Zij x=0.999999... (oneindig veel decimalen)

Dan 10x=9.999999...(oneindig veel decimalen)

Dus 9x=9.0

En x=1.0
"C++ : Where friends have access to your private members." Gavin Russell Baker.

Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

In fysics I trust schreef:Bewijs:

Zij x=0.999999... (oneindig veel decimalen)

Dan 10x=9.999999...(oneindig veel decimalen)

Dus 9x=9.0

En x=1.0
volgens mij kan dit helemaal niet..haha

9x=9.999999-x ... dus 9x=9.0 is fout dacht ik

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

Wat klopt er niet aan dat bewijs volgens jou? Het is helemaal correct hoor. Er wordt enkel gezegd dat

10x = 9,99999999...

x = 0,99999999...

Trek deze 2 van elkaar af:

10x = 9,99999999...

- x = 0,99999999...

-------------------------

9x = 9

Dit werkt omdat je oneindig veel cijfers na de komma hebt. Dus cru gesteld: voor elke 9 achter de komma bij x, is er ook een 9 achter de komma bij 10x. Dit is ook de truc om van elk repeterend cijfer de rationale voorstelling te zoeken. Beschouw als vb 1,234234234...

Dan is

x = 1,234234234...

1000x = 1234, 234234234...

dan deze twee van elkaar aftrekken, geeft:

999x = 1233

Dus rationale voorstelling is 1233/999.

Controleer maar met je GRM.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

dit kan ik wel volgen..en klopt natuurlijk, maar heeft dit ook te maken met ?..

maar
waar men op doelt is dat 1 ook geschreven mag worden als 0,99999999..... (dus met oneindig veel negens).

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

dit kan ik wel volgen..en klopt natuurlijk, maar heeft dit ook te maken met ?..
Wat bedoel je met ?.. ? En ben je dan nu ook overtuigd van 0,9999... = 1? Want ik (en eigenlijk voor mij in fysics i trust) heb net aangetoond dat de rationale voorstelling van 0,99999... gegeven is door 1. En dus geldt er: 0,999999... = 1.

PS: over mijn vorige post: ik heb daar met 1000x gewerkt omdat je steeds moet zorgen dat je (minstens) 1 keer het repeterend deel voor de komma hebt en het steeds "in zijn geheel voorkomt voor de komma". Hiermee bedoel ik dat 10000x niet zou werken, omdat je dan het repeterend deel "splitst". Immers: 10000x = 12342,34234234... en dan werkt het trucje niet meer.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

is toch gebaseerd op een limietproces ook

http://mathforum.org/dr.math/faq/faq.0.9999.html

0.99999...= 1 vind ik dan wel begrijpelijk

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

Als je het aanvaardbaarder vindt om het te zien als een limiet-proces, mag dat. Maar als je het eens bent met mijn tweede vb, dan zie ik niet waarom je het niet eens kunt zijn met het eerste vb, dus 0,9999... = 1.

Merk op dat op jouw link, ook het "bewijs" staat dat hier ook wordt gezegd.
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

Drieske schreef:Als je het aanvaardbaarder vindt om het te zien als een limiet-proces, mag dat. Maar als je het eens bent met mijn tweede vb, dan zie ik niet waarom je het niet eens kunt zijn met het eerste vb, dus 0,9999... = 1.

Merk op dat op jouw link, ook het "bewijs" staat dat hier ook wordt gezegd.
Ben het ook eens met je tweede voorbeeld ..die drie stipjes achter de 9 rechtvaardigen dat

Gebruikersavatar
Berichten: 10.179

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

Dus je bent het nu ook eens met het feit dat: 0,99999... = 1?
Zoek je graag naar het meest interessante wetenschapsnieuws? Wij zoeken nog een vrijwilliger voor ons nieuwspostteam.

Berichten: 324

Re: Pi, aantal decimalen oneindig.

Dus je bent het nu ook eens met het feit dat: 0,99999... = 1?
Ja, ik ben er nu ook mee eens

Reageer