elektro-osmose

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 7

Re: elektro-osmose

Ik ben de discussie begonnen en wil hem ook sluiten maar ik wil alle lezers van deze topic niet van de laatste ontwikkeling onthouden.

Ik heb de vraag aan TNO voorgelegd en die hebben mij door verwezen naar BouwCentrumRotterdam.

Dit bureau heeft zich hierover gebogen en is tot de volgende conclusie gekomen.

Met deze conclusie heb ik eerst reactie gevraagd aan hydropol maar tot op heden heb ik nog geen reactie terug mogen ontvangen.

Hier onder een samenvatting van BouwCentrumRotterdam.

Ref: 61003-HBr

Geachte heer

Het principe dat radiogolven een muur droog kunnen maken is, zoals door hen beschreven, een pure fabel.

In de informatie worden de principes van electro-osmose en radiogolven door elkaar gemixed en als resultaat zou u droge muren krijgen.

Dat de schrijver niet weet waar het om gaat is duidelijk.

Een natuurkundig principe leert ons dat water onder invloed van stroom zich van de + pool naar de - pool wil bewegen.

Dit is pure onzin. Watermoleculen zijn neutraal en zullen derhalve niet naar een + of - pool bewegen.

Indien in het water zouten opgelost zijn, dan klopt de theorie voor wat betreft de opgeloste zoutionen.

Daarmee wordt een muur niet drooggelegd, tenzij een zoutbelasting van het metselwerk de drijvende kracht is. Dan worden de zouten uit het metselwerk verdreven, waarna een droging van de muur op kan treden.

Wij adviseren u deze onzin niet te geloven en gebruik te maken van een traditionele, wel beproefde techniek.

In het vertrouwen u hiermee voldoende te hebben geïnformeerd, verblijven wij,

Mvg Peweetje

Gebruikersavatar
Berichten: 6.314

Re: elektro-osmose

Lijkt me een duidelijke zaak dus!

Dus, concluderend (de volgende zin is leuk voor de zoekmachines):

Hydropol werkt niet.

:oops:
You can't possibly be a scientist if you mind people thinking that you're a fool. (Douglas Adams)

Berichten: 1.379

Re: elektro-osmose

Vergelijkbaar met bovenstaande is de zwendel met het magneetveldontkalken van waterleidingen. Deze methode is tientallen jaren geleden al ontmaskerd maar steekt toch telkens weer de kop op via krantjes en tijdschriften aan de onderkant van de markt. Zoals bijv. de gratis huis aan huis bladen. Laten we hopen dat Hydropol het niet langs andere wegen opnieuw gaat proberen. Ook Tel-sell moeten wij als forum goed in de gaten houden.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 1

Re: elektro-osmose

Bij deze wil ik graag een weerwoord geven als koper van een Hydropol-apparaat.

Ik had een behoorlijk probleem met optrekkend vocht in mijn woning en heb mij ingelaten met de firma Hydropol. Hydropol geeft ook schriftelijk de garantie van no cure no pay. Op zich klonk het verhaal wel wat ongeloofwaardig, maar ik ben een leek! Gezien mijn huis niet half verbouwd hoefde te worden en de kosten veruit interessanter waren dan alternatieve methoden, heb ik de stap genomen mede door de goede terugkoopgarantie. Binnen een jaar is het vocht tot 50% terug gedrongen. Nadien zie ik het nog steeds afnemen en ben benieuwd naar de volgende meting. Ik kan niet anders zeggen dat ik honderd procent tevreden ben over de werking van het apparaat.

Berichten: 1.379

Re: elektro-osmose

Na ruim anderhalf jaar is Hydropol blijkbaar weer in de markt met haar electro-osmotische ontwatering van muren met behulp van electromagnetische golven.

Ik heb deze thread weer eens opnieuw doorgelezen. Ik hoop dat iedereen nu wel begrijpt dat een natuurwetenschappelijke basis voor de electro-osmose van Hydropol totaal ontbreekt. Uitgezonderd misschien enkele para-gelovigen die principieel niet natuurwetenschappelijk willen denken en uit willen gaan van een geheel ander paradigma.

Natuurlijk zijn er wel vochtige muren die in de loop van de tijd droger worden. Dat weet iedereen die wel eens een nieuw huis betrokken heeft. Ik ben ervan overtuigd dat een combinatie van verwarming en ventilatie daarbij steeds een grote rol speelt. Evenals eventueel wisselende grondwaterstanden.

Echte electro-osmose, met electroden en stroomdoorgang door een muur, is een moeilijk te sturen proces door de plaatsafhankelijke stroomdichtheden en de plaatsafhankelijke zeta-potentiaal.

Vandaar dat het in de technische bouwkunde nauwelijks een rol speelt. Men heeft nog wel de hoop dat je er betonharding mee kunt versnellen. Maar dan zeker niet met behulp van radiogolven die grotendeels door het beton en het metselwerk worden tegengehouden. De claim van Hydropol is echter dat er een speciale frequentie is die het water in de muren toch zou kunnen mobiliseren. Ik ben dan ook heel benieuwd welke frequentie dat dan is.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: elektro-osmose

Electro osmose is reeds bewezen manier om opstijgend vocht te behandelen, het enige nadeel aan deze behandeling is dat het veel kap en breekwerk met zich mee brengt waardoor je woning veranderd in een bouwwerf.

Er bestaat nu echter een nieuwe manier om opstijgend vocht te behandelen aan zijn oorsprong zonder uw woning te veranderen in een bouwwerf, en het wordt toegepast met resultaat garantie.

Dit procedé noemt het <reclame> procedé en wordt in de Benelux verdeeld door <reclame>. Dit procedé is in Frankrijk ontwikkeld en heeft daar reeds zijn efficiëntie bewezen. Dit systeem werkt ( in het kort uitgelegd ) op basis van een polariteitswisseling waardoor de watermoleculen die op hun weg naar het aardoppervlak hygroscopische zouten opnemen, worden tegengehouden aan de oorsprong en zo de zouten niet meer kunnen afzetten in funderingen en bodemplaten van gebouwen en ook geen corrosie meer kunnen veroorzaken aan de funderingen.

Dit procedé werd in Frankrijk reeds met groot succes gebruikt alvorens de renovatie van verschillende musea. Het wordt daar dan ook al door verschillende architecten geprezen voor zijn efficiëntie.

Indien u interesse hebt in het procedé of u hebt hier nog vragen over kan u terecht op de volgende website:

<reclame> ;)

<table border='0' align='left' cellpadding='3' cellspacing='0'><tr><td padding='0' celspacing='0' align='left'><font size='1'># Moderatoropmerking</font></td></tr><tr><td id='moderator'><font size='1'>Beryllium: Chemieforum.nl is niet bedoeld voor reclame van uw eigen bedrijf. Alle verwijzingen weggehaald, dus.</font></td></tr></table>

<div class='postcolor'>

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektro-osmose

Heeft U ook bewijs van die musea? Kunnen we die met naam en toenaam bereiken?

Berichten: 1.379

Re: elektro-osmose

De uitleg die sven 00001 van zijn methode geeft laat de belangrijkste vraag onbeantwoord:

Moet er op verschillende plaatsen in de fundering en in de muren geboord worden om electroden te plaatsen?

Zo niet hoe ziet het electrisch circuit er dan uit?
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: elektro-osmose

Bij electro osmose dienen er inderdaad elektroden te worden geplaatst, dit enkel in de buiten muren en dit rondom de woning. bij het Stoprise procedé is dit niet het geval, en het garandeert hetzelfde resultaat, er is enkel minder werk aan om te plaatsen ( geen boor- en breekwerk ). Let wel deze systemen werken in geval van OPSTIJGEND VOCHT.

Gebruikersavatar
Berichten: 11.177

Re: elektro-osmose

Dus... hoe ziet het elektrisch circuit eruit? Wetenschappers laten zich niet zo gauw ompraten door verkooptrucjes, eerder door statistisch verantwoord en toetsbaar bewijs.

Berichten: 1.379

Re: elektro-osmose

De Stoprise methode van Sven 0001 blijft zo een raadsel. Want de polariteitswisseling van water (dipolen ?) kan alleen maar via een electrisch circuit gerealiseerd worden

Zonder electro-osmose kan het optrekkende water nu eenmaal niet tegengehouden worden. De electrocapillaire krachten in poreuze steen trekken het water als het ware omhoog. De enige manier om dat te verhinderen is het impregneren van de stenen of het beton. Maar dat gaat niet zonder kap- en breekwerk. Een geheimzinnig kastje naast een muur zetten doet niets met die muur. De waterdipolen in die muur zullen er niet van omdraaien en de waterstroom naar onderen laten bewegen. Zij weten immers niet dat dat kastje er staat.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: elektro-osmose

Ik heb mijn eigen aangemeld op dit forum omdat ik als klant van Hydropol nu eens wil reageren. Wij hebben het kastje 4 jaar geleden laten installeren en waren er ook zeer sceptisch over. We hebben het ook niet op stel en sprong gedaan omdat het toch een behoorlijke investering was. We hebben toen wat panden bekeken en omdat het toen nog in Nederland niet zo lang op de markt was was er ooknog niet zoveel te zien. We hebben lef getoond en het risico genomen.

Nu vier jaar later heeft het kastje zijn werk gedaan bij de jaarlijkse proefboringen in de muren hadden we wel gezien dat het jaarlijks droger werd maar nu zijn we begonnen met de kamer te verbouwen en nu is het resultaat heel goed te zien verbluffend.

Het werkt dus absoluut en hoe het werkt en wat het doet intresseert mij nauwelijks voor ons telt het goede resultaat wij zijn er blij mee.

Berichten: 62

Re: elektro-osmose

Het werkt dus absoluut en hoe het werkt en wat het doet intresseert mij nauwelijks voor ons telt het goede resultaat wij zijn er blij mee.
Het komt nogal over alsof je reclame wilt maken voor dit product.

Weet je ook hoe dat kastje zou kunnen werken? Zit er een bijsluiter bij? Heb je misschien andere intressante informatie over de werking gehad? Moest je elektrodes aansluiten? Met dat soort informatie kunnen we dat 'werkings-raadsel' oplossen.

Ik bedoel, het is allemaal wel leuk en aardig dat je "lef hebt getoond" en het "risico genomen hebt" om een product in de winkel aan te schaffen, maar daar heeft een chemieforum nogal weinig aan.

Berichten: 1.379

Re: elektro-osmose

Alle muren van nieuw gebouwde huizen drogen na enige tijd door een combinatie van verwarming en ventilatie. Zou het huis van tevreden klant daarop een uitzondering maken?

We moeten de betekenis van het electro-osmotisch watertransport in muren niet overschatten. Er is geen sprake van het drogen van muren maar van het verplaatsen van water in een muur van de ene plaats naar de andere. Het water wordt daarbij niet chemisch ontleed tot waterstof en zuurstof. Het is dus geen electrolyse waardoor water verdwijnt. Ik heb de indruk dat het in de bouw heel weinig wordt toegepast.

Het meest bekend is deze vorm van osmose nog bij de kathodische bescherming van pijpleidingen of opslagtanks in de bodem. Het verplaatsen van water in de bodem is daarbij geen doel maar een bijkomstigheid waar men rekening mee moet houden. Het kan leiden tot een ongewenste uitdroging van de anodes in de grond. Helaas wordt het begrip zeta-potentiaal in het onderwijs niet of nauwelijks behandeld. Daardoor is de electro-osmose meestal moeilijk uit te leggen op scholen.
Uitleggen is beter dan verwijzen naar een website

Berichten: 2

Re: elektro-osmose

Mijn antwoord aan Tiberium. Lees het forum eerst eens door over dit onderwerp.

Reclame maken hoezo??? Ik vertel hier alleen onze ervaring met dit verschil dat er op het forum ontzettend veel wordt aangenomen. Men gelooft iets niet en opeens kan het dan ook niet, wie voor de d... is de persoon die zomaar gebeurtenisen als zijnde onwaar kan bestempelen alleen omdat het hem/haar vreemd voorkomt. Ik maak geen reclame ik schrijf alleen op een eenvoudige manier mijn ervaring op zoals ik dat de laatste 4 jaar ervaren heb m.b.t. vocht in mijn huis. En beste Tiberium of er elektrodes geplaatst moeten worden of de werking van het kastje, de firma die dit spul levert kan je er alles over vertellen.

Reageer