Onduidelijkheid ''Winst''

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Onduidelijkheid ''Winst''

In de bijgevoegde image staat een vraagstuk. Het juiste antwoord van het vraagstuk is ''b''.
 
 
 
In deze vraag dient de winst berekend te worden over het jaar 2010. Sinds de definitie van winst ''opbrengsten - kosten'' vertegenwoordigd dacht ik 
deze theorie op deze vraag te kunnen hanteren. Echter kom ik zo niet op het juiste antwoord.
 
Klaarblijkelijk is het juiste antwoord te verkrijgen door de toename in eigenvermogen te verrekenen met de andere gegevens: 4-1.5 mln = 2.5 mln   -  1mln (verkregen van aandelen) + 0.25 mln (uitgiften aan dividend) = 1.75 mln
 
 
 
De oplossing sluit voor mij nog niet helemaal aan op de theorie. Is er iemand die dit vraagstuk helder weet uit te leggen?
 
Jeroen
Bijlagen
WhatsApp Image 2016-09-06 at 14.48.41.jpeg
WhatsApp Image 2016-09-06 at 14.48.41.jpeg (66.44 KiB) 571 keer bekeken

Berichten: 37

Re: Onduidelijkheid ''Winst''

4m-1.5m = omzettoename over 2010 tgv activiteiten van bedrijf
 
dividend = kost omdat aandeelhouders in winst delen
aandelen = inkomst volgens mij, aangezien beursgang of extra aandelen uitbrengen, nét dient om financieel vermogen te doen groeien
 
hoe antwoord b de oplossing kan zijn, begrijp ik (nog) niet.
ik zou denken dat antwoord d oplossing is...
 
 

Gebruikersavatar
Berichten: 1.450

Re: Onduidelijkheid ''Winst''

Dat antwoord zet hem juist precies op het verkeerde been.
 
Of men wel of geen dividend uit keert maakt geen verschil op de hoeveelheid winst die dat jaar is gemaakt. Het zelfde geldt voor het uitgeven van aandelen (emissie).
 
In het algemeen: Het eigen vermogen neemt toe door bv het maken van winst, het aantrekken van vreemd vermogen, het uitgeven van aandelen. Het eigen vermogen neemt af door het maken van verlies, uitkeren van dividend, afschrijvingen
 
In dit voorbeeld: Het eigen vermogen bedraagt aan het begin van het jaar 1,5mln. Door een aandelen emissie van 1,0 nam het toe tot 2,5mln. Ondanks dat er 0,250mln dividend is uitkeert bedraagt het eigen vermogen eind van het jaar 4mln. Er moet dus 1,750mln winst zijn gemaakt als er verder niks speelt.

Berichten: 37

Re: Onduidelijkheid ''Winst''

 
Of men wel of geen dividend uit keert maakt geen verschil op de hoeveelheid winst die dat jaar is gemaakt. Het zelfde geldt voor het uitgeven van aandelen (emissie).
 
In het algemeen: Het eigen vermogen neemt toe door bv het maken van winst, het aantrekken van vreemd vermogen, het uitgeven van aandelen. Het eigen vermogen neemt af door het maken van verlies, uitkeren van dividend, afschrijvingen
 
 
 
 
Ik heb maar logisch geredeneerd, ken in wezen niks van bedrijfsfinanciering.
 
Maar als je stelt dat emissie geen invloed heeft op winst die je maakt - in wat wordt dividend dan wel gecatalogeerd ? Is immers vermogen dat in jaar 2011 niet meer beschikbaar is. Bovendien lees ik vaak in media dat men net geen dividend uitkeert om eigen fiscaal vermogen te vergroten, dwz investeren in onderneming zelf.
 
Zou  dan verwachten dat uitkeren of niet uitkeren van dividend, direct gevolg heeft op de winst die een bedrijf kan gebruiken, bv dus herinvesteren...

Reageer