In de ruimte

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

In de ruimte

Ik ben niet zeker of dit onderwerp hier moeten of bij ruimte indien foute keuze mijn excuses.

Ik vroeg mij af wat er met je bloed gebeurt als je in gewichteloze toestand bent. Is je hart dan nog in staat om je bloed rond te pompen? Want voor zover ik weet is zwaartekracht ook vrij belangerijk daarvoor.

En nu een zeer stomme vraag: heef het een verschil als je in gewichtloze toestand ondersteboven vliegt?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 808

Re: In de ruimte

Ik vroeg mij af wat er met je bloed gebeurt als je in gewichteloze toestand bent. Is je hart dan nog in staat om je bloed rond te pompen? Want voor zover ik weet is zwaartekracht ook vrij belangerijk daarvoor.
Zwaartekracht speelt inderdaad een belangrijke rol, maar het hele bloedvaten stelsel staat onderdruk (bloeddruk) en die druk valt niet weg. Er zal wel minder naar de benen en meer naar de hersenen stromen dan normaal, maar daar went je lichaam wel aan.
En nu een zeer stomme vraag: heef het een verschil als je in gewichtloze toestand ondersteboven vliegt?
Nee

Gebruikersavatar
Berichten: 824

Re: In de ruimte

geeft het een verschil als je in gewichtloze toestand ondersteboven vliegt?
Zonder zwaartekracht is er eigenlijk geen boven- of onderkant, althans wanneer de zwaartekracht de orientatie bepaalt. Het antwoord is dus inderdaad nee.

Je lichaam is in staat om tot op zekere hoogte de druk in de bloedvaten te regelen, onafhankelijk van de zwaartekracht. Toevallig vind ik hierover net dit artikel.
Ik wou dat ik een elektron was, dan kon ik altijd paren

Berichten: 18

Re: In de ruimte

Met minder zwaartekracht wordt het bloed wordt inderdaad herverdeeld. In de praktijk betekent dit dat het bloed meer bovenaan in je lichaam zit dan normaal, dus meer bloed in je hoofd. Hierdoor gaat het bloedvolume verminderen want die situatie in je hoofd is niet zo gezond.

Daarom dat astronauten die terug op de aarde komen, en terug invloed van de zwaartekracht ondervinden, flauw vallen. Hun bloed gaat immers terug herverdelen. Veel bloed naar de benen, minder naar het hoofd (want het bloedvolume is nog steeds verminderd), te weinig zuurstof naar de hersenen en de astronaut valt dus flauw. Aldus mijn prof :wink:

Gebruikersavatar
Berichten: 1.086

Re: In de ruimte

Bedankt voor deze uitleg. Maar ik heb nu nog een vraag, is het lichaam in staat om lang in gewichtloze toestand te blijven? Dan spreek ik over meerdere jaren tot tientallen jaren. Of is dat niet gezond door die herverdeling en kan dat maar tijdelijk gebeuren?
Zoekt je pc nog een doel in zijn leven?

Laat hem dan nu onmiddellijk eiwitten vouwen gezellig met 500.000 andere pc's bij [email protected]

Our team needs you!

Gebruikersavatar
Berichten: 45

Re: In de ruimte

Het lichaam is natuurlijk geëvolueerd onder invloed van de zwaartekracht, en zal dus bij het ontbreken ervan gebreken gaan vertonen. Voorbeelden zijn botontkalking bij astronauten of een verstoord evenwichtsorgaan (waardoor ze meestal misselijk worden: lichaam dankt dat het vergiftigd is). Gezond zal het dus denk ik niet zijn.

De hervedeling van het bloed zou alleen kwaad kunnen als je er geen goede toevoer en afvoer van stoffen naar de hersenen en organen zouden zijn. Omdat je minder actief bezig bent denk ik niet dat de herverdeling van het bloed dermate slecht is voor je lichaam.

Hoe zijn die russen er eigenlijk vanaf gekomen die een geruime tijd in de ruimte hebben gebivakeerd?

Berichten: 8.614

Re: In de ruimte

Geloof niet alles wat je leest.


Heb jij verstand van PHP? Word Technicus en help mee om Wetenschapsforum nog beter te maken!

Reageer