Alleen protonen

Moderator: physicalattraction

Reageer
Berichten: 645

Alleen protonen

De meeste elementaire deeltje vervallen in een reeks naar
protonen en elektronen
of naar alleen elektronen.
 
Bestaan er ook (reeksen) deeltjes die uiteindelijk tot alleen protonen vervallen?
Ik heb ze in de literatuur niet kunnen vinden.
Mogelijk dat ze niet bestaan.
Zou er dan een theoretische reden voor zijn?

Berichten: 1.377

Re: Alleen protonen

Een deeltje kan alleen vervallen in iets wat lichter is. Wat jij hier zegt (als ik je goed begrijp) is dat een elementair deeltje in een proton vervalt. Maar dat kan niet want een elementair deeltje heeft geen substructuur en kan dus nooit vervallen in een deeltje zoals een proton die wel een substructuur heeft. Ik vermoed hier dus een typ fout. Zo is een elektron een elementair deeltje dat niet vervalt. (Het is stabiel en als het al vervalt duurt dit langer dan 1028 jaar.). Een vrij neutron daarentegen (wat dus géén elementair deeltje is) heeft een half-waardetijd van ±10 min. waarbij een down-quark een W-Boson uitstraalt waardoor deze verandert in een up-quark en het neutron daardoor in een proton. Tegelijkertijd vervalt het W-Boson in een elektron plus een anti-neutrino.
 
Een neutron vervalt dus in een proton, elektron plus een anti-neutrino. Een (ongeladen) meson vervalt in fotonen maar je kunt geen verval hebben dat resulteert in alleen maar een proton omdat de wet op behoud van massa/energie dit tegen houdt. Een deeltje dat zwaarder is dan een proton kan in iets anders vervallen waaronder een proton (zoals bij een neutron het geval is) maar als het dat doet heb je altijd een proton plus nog iets. Want dat 'nog iets' is de energie die het deeltje bij elkaar hield en dus komen er ook deeltjes vrij zoals elektronen, fotonen of neutrino's.
 
Een top-quark (elementair deeltje) is veel zwaarder dan een proton maar vervalt altijd in de lichtere quarks waarbij er net als bij het neutron verval een Boson ontstaat totdat de stabiele lichtste up/down quark is gevormd. Die vervalt dan niet meer en dat is maar goed ook want anders zouden protonen en neutronen ook als ze niet vrij waren kunnen verdwijnen en daarmee dus ook het atoom dat ze vormen.

Berichten: 645

Re: Alleen protonen

Misschien was het beter geweest om het niet te hebben over elementaire deeltes
maar over onstabiele bosonen en fermionen.
Mijn vraag is nog niet beantwoord.

Berichten: 1.377

Re: Alleen protonen

Zo dat was een snelle reactie! Wat heb je al die tijd gedaan?
 
Bosonen is de verzamelnaam voor een reeks van elementaire deeltjes dus je stelt nu feitelijk de zelfde vraag. Sommige van die deeltjes zijn stabiel zoals het foton. Maar anderen zoals het Muon (een soort zwaar elektron) vervalt in een gewoon elektron en twee type neutrino's. (Ook hier dus geen verval naar een proton)
Dit geldt zelfs voor het superzware Higgs Boson. Dat kan vervallen in verschillende deeltjes maar dat zijn allemaal zelf elementaire deeltjes.
 
Fermionen is een grote groep waartoe o.a. de quarks behoren die zoals ik al zei vervallen bij het neutron verval. Maar Fermionen omvatten ook atoomkernen. Maar zoals ik ook al zei kan een boson (een elementair deeltje dus) of een Fermion dus nooit vervallen in een proton hoe zwaar het oorspronkelijk ook was omdat een proton een samengesteld deeltje is terwijl bij het vervalproces er altijd deeltjes ontstaan die elementair zijn. Om een proton te vormen uit iets anders heb je een proces nodig dat niets meer met vervallen heeft te maken.
 
Een beter antwoord kan ik niet bedenken.

Reageer