Mobiele airco verbeteren

Moderators: jkien, Xilvo

Berichten: 39

Mobiele airco verbeteren

Ik heb de temperaturen gemeten van mijn mobiele airco
Uitgeblazen temp 15 graden
Kamertemperatuur 25 graden
Buitentemperatuur 40 graden
Afvoertemperatuur 45 graden

Het grootste deel van de koeling gaat te niet doordat de airco omgevingslucht van 25 graden gebruikt om de condensator te koelen
Die lucht wordt dan vervangen door buitenlucht van 40 graden
Die cop die ze opgeven van 2.5 en meer is dus onzin
Nu had ik het idee dat wanneer ik buitenlucht zou gebruiken om de condensator te koelen die veel beter zou werken
Dus de ingangroosters aansluiten op een aanvoerbuis van buitenlucht
Maar wanneer ik de condensator wil koelen met lucht die 15 graden warmer is zal dit met veel grotere hoeveelheid moeten
Dus dacht ik om enkele ventilatoren te gebruiken om meer lucht aan te voeren
Zou dit kunnen werken ?

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Mobiele airco verbeteren

Die cop die ze opgeven van 2.5 en meer is dus onzin
De opgegeven COP van een airco zal gebaseerd zijn op bepaalde standaardcondities. Als in werkelijkheid de temperaturen ongunstiger zijn zal de werkelijke COP lager zijn.

De COP is overigens een eigenschap van de airco alleen. Dat in jouw situatie de uitgeblazen kamerlucht vervangen wordt door hete buitenlucht staat daar helemaal los van. Daar heeft die arme airco geen weet van.

Als je de condensor wilt koelen met lucht van 40 oC in plaats van lucht van 25 oC zal de druk van het koelmedium in de condensor hoger moeten zijn om het te doen condenseren, en zal de compressor dus aanmerkelijk meer vermogen verbruiken. Dat verlaagt de COP. Het is de vraag of die airco dat überhaupt trekt.

Wat is de fabrikant en typenummer van die airco?

Wat is het koelmiddel in die airco?

Heb je een handleiding van die airco en staat daarin bij welke maximale kamertemperatuur (koeling voor de condensor) die nog werkt?

Berichten: 12.262

Re: Mobiele airco verbeteren

Ik heb ook een dergelijke portable airco die koude, droge, binnenlucht gebruikt om de condensor te koelen, met slechts 1 'uitlaat' waar warme natte lucht uit komt die naar buiten gaat.

Afgezien van het kabaal dat het ding maakt (in het gemiddelde vliegtuig is het een stuk stiller) heb je inderdaad het probleem dat de airco unit continu een forse hoeveelheid lucht naar buiten blaast, die aangevuld wordt door buitenlucht via ramen/kieren etc.

Volgens het label heeft het ding een 'koelvermogen' van 2400 watt en een electrisch verbuik van 800 watt. Dat laatste klopt wel, het eerste kan ik niet echt meten.

Over het algemeen werkt het overigens best aardig, je krijgt te temperatuur in een kamer van 20 m2 een graad of 5 naar beneden, in een kleine ruimte nog iets meer.

Voor gebruik in nederland is het systeem vaak een acceptabel compromis: je hebt maar 1 apparaat, niets om aan je gevel te schroeven etc. In tropische temperaturen zoals deze dagen werkt het echter een stuk minder goed, je zou dan feitelijk liever een split unit hebben met een condensator en compressor ergens buiten.

Normale split unit airco's zijn eigenlijk alleen geschikt voor permanente montage, maar er bestaan ook portable varianten van waarbij je een buiten-unit hebt en 2 leidingen met koelvloeistof over en weer tussen binnen en buiten. Die vloeistof is niet het refrigerant, maar domweg iets als water en/of glycol. In tegenstelling tot normale split units zijn deze daarom wel te verplaatsen, en is er geen risico dat het refrigerant ontsnaps als het door de consument verplaatst wordt.

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Mobiele airco verbeteren

er bestaan ook portable varianten van waarbij je een buiten-unit hebt en 2 leidingen met koelvloeistof over en weer tussen binnen en buiten. Die vloeistof is niet het refrigerant, maar domweg iets als water en/of glycol.
Dat resulteert dan wel in een lagere COP omdat de condensor niet direct door de buitenlucht gekoeld wordt en dus op een hogere druk moet werken en dus meer compressorvermogen kost.

Als de airco van ammedee een COP = 2,5 heeft dan zal het netto kamerkoeling van de airco precies nul zijn bij een buitentemperatuur van 40 oC. Weliswaar zal de koele uitlaat van de airco voelbaar zijn voor wie er dicht bij zit, maar de hoeveelheid warme buitenlucht doet het totale koeleffect van de airco precies teniet.

Stel de airco koelt 2000 W en verbuikt 800 W aan vermogen (COP = 2,5) dan wordt er 0,20 kg/s lucht afgekoeld van 25 naar 15 oC. De condensor moet dan 2800 W afvoeren door 0,14 kg/s lucht op te warmen van 25 naar 45 oC.
Er wordt dan ook 0,14 kg/s buitenlucht van 40 oC de kamer ingevoerd. Om die af te koelen naar 25 oC kost 2100 W, een pietsje meer dan de koeling door de airco.
Anders gezegd: Als de 0,20 kg/s 15 oC koude lucht uit de airco mengt met de 0,14 kg/s hete buitenlucht zal de mengtemperatuur 25,3 oC zijn.
In werkelijkheid is het nog iets ongunstiger omdat de motor, compressor en afvoerbuis continue warmte af staan aan de kamer.

Conclusie: op deze warme dagen is een mobiele airco met een COP van slechts 2,5 vrij nutteloos. Alleen degene die er vlak bij zit merkt wat maar moet dan wel doof zijn om dat lang vol te houden.

Berichten: 12.262

Re: Mobiele airco verbeteren

Min of meer inderdaad. Mijn unit heeft een COP van 3, en dat geeft wel merkbare verkoeling. Zeker in de nacht is het afgezien van de herrie heel prettig, je richt de koele luchtstroom boven je bed, aan de ene kant van kamer (6x3 meter) is het merkbaar koeler als aan de andere. Overigens is de aangezogen lucht niet per se op volle buitentemperatuur, een deel wordt door het hele appartementencomplex aangezogen en al dat beton warmt in een paar dagen niet op tot 40 graden.

Neemt niet weg dat die split units extreem veel beter werken.

Toen ik deze portable kocht waren die nauwelijks te koop of extreem duur (>>1000+ euro), teveel geld voor het aantal dagen dat je er plezier van hebt per jaar. Momenteel zijn ze wat betaalbaarder, iets als https://www.airsain.be/mobiele-airco-zibro-px738 (uiteraard nu uitverkocht). Overigens heb ik het idee dat de compressor hier in de binnen-unit zit, dus tegen het lawaai doet het weinig.

Berichten: 39

Re: Mobiele airco verbeteren

Pinokkio schreef: do 25 jul 2019, 23:58
Die cop die ze opgeven van 2.5 en meer is dus onzin
De opgegeven COP van een airco zal gebaseerd zijn op bepaalde standaardcondities. Als in werkelijkheid de temperaturen ongunstiger zijn zal de werkelijke COP lager zijn.

De COP is overigens een eigenschap van de airco alleen. Dat in jouw situatie de uitgeblazen kamerlucht vervangen wordt door hete buitenlucht staat daar helemaal los van. Daar heeft die arme airco geen weet van.

Als je de condensor wilt koelen met lucht van 40 oC in plaats van lucht van 25 oC zal de druk van het koelmedium in de condensor hoger moeten zijn om het te doen condenseren, en zal de compressor dus aanmerkelijk meer vermogen verbruiken. Dat verlaagt de COP. Het is de vraag of die airco dat überhaupt trekt.

Wat is de fabrikant en typenummer van die airco?

Wat is het koelmiddel in die airco?

Heb je een handleiding van die airco en staat daarin bij welke maximale kamertemperatuur (koeling voor de condensor) die nog werkt?
De condensor moet kunnen gekoeld kunnen worden met buitenlucht van 40 graden
Vermits de afvoertemperatuur 45 graden is moet het koelmedium in de condensor condenseren boven de 45 graden
Anders zou die niet werken
Bovendien kan de airco werken in temperaturen tot 30 graden , dus nog 5 graden warmer dan in die kamer


Maar als je koelt met lucht van 40 graden moet er veel meer lucht aangevoerd worden dan met lucht van 25 graden
Om dat te kunnen berekenen zou ik de temperatuur van het koelmedium moeten weten in de condensator
Veronderstel dat de koelvloeistof gekoeld wordt van 60 naar 50 met lucht van 25 graden
Dan is er een verschil van 35 graden , met lucht van 40 graden is er een verschil van 20 graden
Dan zou ik met dubbele luchtaanvoer toch in de buurt moeten komen ?



Maar ik vind veel info over de in de kamer geblazen lucht maar niets over het debiet naar buiten en ook niet over de temperaturen van het koelmiddel in de verschillende stadia

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Mobiele airco verbeteren

Bovendien kan de airco werken in temperaturen tot 30 graden , dus nog 5 graden warmer dan in die kamer
Dat betekent alleen dat de compressor het nog bolwerkt als de condenser gekoeld moet worden met lucht van 30 i.p.v. 25 oC. Wat de COP dan is moet je maar afwachten.
Maar als je koelt met lucht van 40 graden moet er veel meer lucht aangevoerd worden dan met lucht van 25 graden
Om dat te kunnen berekenen zou ik de temperatuur van het koelmedium moeten weten in de condensator
Veronderstel dat de koelvloeistof gekoeld wordt van 60 naar 50 met lucht van 25 graden
Dan is er een verschil van 35 graden , met lucht van 40 graden is er een verschil van 20 graden
Zo simpel is het niet.
Als de koellucht door de condenser nu opwarmt van 25 naar 45 oC zal de koelvloeistof nu condenseren bij bijvoorbeeld 50 oC. Het effectieve temperatuursverschil is dan niet 35 maar 15 oC (= 50 - (25+45)/2).

Als de kamerlucht niet 25 maar 30 oC zou zijn dan zal het koelmiddel condenseren bij ongeveer 55 oC.
De compressor moet dus een hogere druk leveren en daardoor zal de COP dan lager zijn dan bij 25 oC kamertemperatuur.

Ovigens weten we nog steeds niet wat de fabrikant (merk) en typenummer van die airco is.
De luchtuitblaas naar buiten is dan niet 45 maar 50 oC en het effectieve temperatuursverschil is dan weer de benodigde 15 oC.

Als de condenser lucht van 40 oC als koellucht zou gebruiken dan zal het koelmiddel condenseren bij ongeveer 65 oC.
De compressor moet dan een nog hogere druk leveren, aangenomen dat hij dat kan, wat ik betwijfel, en daardoor zal de COP nog weer slechter zijn.
De luchtuitblaas naar buiten is dan 60 oC en het effectieve temperatuursverschil is dan weer de benodigde 15 oC.

De airco heeft een ingebouwde ventilator voor of na de condensor, dus als je meer lucht door de condensor zou willen persen of zuigen moet je de bestaande ventilator verwijderen en heb je een nieuwe ventilator nodig. Meer luchtdebiet betekent echter ook veel meer drukverlies over de condenser, wat door die nieuwe ventilator geleverd moet worden. Als je de nieuwe ventilator laat persen zal zijn vermogen de lucht opwarmen voor de condenser, wat het nog ongunstiger maakt. Als je hem lucht door de condenser laat zuigen niet.
Dan zou ik met dubbele luchtaanvoer toch in de buurt moeten komen ?
Met dubbele luchtaanvoer van 40 oC zal die lucht opwarmen naar 50 oC i.p.v. 60 oC. Het benodigde effectieve temperatuursverschil is 15 oC (zoals boven berekend) dus dat betekent dat het koelmiddel dan zou moeten condenseren bij 60 oC en de daarbij behorende druk.
Verdubbeling van het 40 oC luchtdebiet verlaagt de condensatietemperatuur dus van 65 naar 60 oC.
Verdubbeling van het 40 oC luchtdebiet verviervoudigt het drukverlies over de condensor dus je nieuwe ventilator moet dan veel meer druk leveren dan de bestaande.

Zelfs vervijfvoudiging van het 40 oC luchtdebiet zou de condensatietemperatuur slechts naar 57 oC verlagen terwijl het drukverlies over de condensor dan 25 maal zo groot zou worden als heden.

Berichten: 39

Re: Mobiele airco verbeteren

Dus volgens jou past die compressor zijn druk aan volgens de omstandigheden ?
Ik dacht dat die gewoon steeds dezelfde druk bleef uitoefenen

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Mobiele airco verbeteren

Compressor levert geen constante druk. Vergelijk het met een fietspomp.

Maar er is wel een limiet aan de maximale druk die hij kan leveren. Net als jouw fietspomp.

Als de koellucht te warm is dan is de benodigde condensatiedruk van het koelmiddel wellicht hoger dan de compressor kan leveren

Overigens weten we nog steeds niet wat de fabrikant (merk) en typenummer van die airco is.

Berichten: 39

Re: Mobiele airco verbeteren

O Jawel
Het is een oud toestel waarmee ik eens wil klooien
Een Whirlpool AMC 995 Type AP1000c/p
Koelmiddel R410A
Hoog/laag pressure 3.8 Mpa/1.2 Mpa
Vanwege dat laatste dacht ik dat het een vaste cyclus was

Berichten: 12.262

Re: Mobiele airco verbeteren

In mijn ervaring met dit soort units draait de compressor met een constante snelheid (ook aan het geluid te horen), als er een thermostaat in zit schakelt de unit periodiek in en uit, net als de meeste koelkasten dat doen.

Wat vaak over het hoofd wordt gezien is echter vocht: De verdamper is behoorlijk koud, meestal zodanig koud dat water condenseert uit de lucht (tenzij het een superdroge dag is). Dit condenseren kost enorm veel energie, maar droge lucht is wel aangenaam als het warm is.

Die mobiele units hebben in dat aspect wel 1 voordeel tov de meeste split units: de verdamper zit meestal boven de condensor, en het systeem is zo gebouwd dat water van de verdamper op de condensor kan druppelen, waar het vervolgens grotendeels verdampt (en dus de temperatuur van de condensor lager houdt).

Blij split units zie je vaak dat er een water-afvoer van de binnen unit is die ofwel ergens naar buiten gaat, ofwel gewoon het riool in of iets dergelijks... iedereen die in de tropen komt zal dat fenomeen wel herkennen. Er zijn slimme systemen die dit water via een slangetje naar de condensor leiden, maar dat is er lang niet altijd.


En creatieve oplossing met mobiele airco's die ook wel eens heb gezien: Het hele ding buiten zetten (onder een afdakje oid), en een duct fabriceren die de koude lucht naar binnen blaast. Het scheelt herrie, alle geproduceerde warmte blijft buiten (ook die door mechanische oorzaak als de motoren voor fans en compressor). Nadeel is dat de thermostaat niet meer werkt, maar je zou wellicht een externe thermostaat kunnen gebruiken die het hele ding uitschakelt als het koud genoeg is.

Dit werkt het beste in gebieden waarbij het weer niet schadelijk is voor de airco en/of je deze goed kunt beschermen, en liefst in een buurt woont waar ze niet acuut die airco uit je tuin jatten.

Dat je warme buitenlucht loopt te koelen ipv lucht die al in de kamer aanwezig is geen extreem nadeel: met de unit binnen blaas je een hele hoop hete lucht naar buiten, die weer aangevuld wordt met lucht die ook van buiten komt.

Er bestaan overigens ook mobiele airco's met een aan- en afvoerslang voor de buitenlucht: deze blazen netto geen lucht uit de kamer, maar hebben wel de nadelen van de herrie.

Berichten: 39

Re: Mobiele airco verbeteren

Dus de airco die ik zelf wilde bouwen bestaat al
Ik zal eens goed moeten zoeken maar vanavond vind ik er toch geen via google

Berichten: 12.262

Re: Mobiele airco verbeteren

Jazeker, airco's met een aan- en afvoerslag bestaan al heel lang. Een in nederland redelijk bekende leverancier is Trotec, inclusief kitjes om een raam af te dichten met openingen voor aan- en afvoerslangen.


PS: in mijn portable systeem zit R407C, ook een mengsel als R410. In de auto nog gewoon R134a. In nieuwe system zul je ze mogelijk niet meer vinden - hoewel ongevaarlijk voor de ozonlaag zijn het blijkbaar krachtige broeikasgassen (in de orde van 1000x het potentieel van CO2). Dit is overigens complete waanzin als je vergelijkt hoeveel CO2 je uitstoot voor de energie om de airco te gebruiken over de hele levensduur.

Je wilt een vloeistof of azeotroop met een kookpunt bij kamertemperatuur van ongeveer -40 graden, en dan is er niet zoveel keus, althans niet als het niet brandbaar mag zijn (propaan), en ook niet al te gevaarlijk (zoals ammonia). Je hebt mensen die zelf de airco van hun auto repareren en vevolgens LPG als koelmiddel vullen - fors brandgevaar bij een aanrijding oid, maar het kost vrijwel niets en werkt uitstekend ;)

Gebruikersavatar
Pluimdrager
Berichten: 2.386

Re: Mobiele airco verbeteren

Het is een oud toestel waarmee ik eens wil klooien
Een Whirlpool AMC 995 Type AP1000c/p
Een oud type wat niet meer te koop is, en dus is er helaas niets nuttigs over te vinden op internet.

Nieuwe aircos hebben tegenwoordig steeds vaker R290 (propaan) als koelmiddel vanwege z'n lage GWP. Ook sommige nieuwe warmtepompen bevatten R290.
Ik heb geen airco maar mijn koelkast van bijna 20 jaar oud gebruikt isopentaan. Toen al, dus ik begrijp niet dat er al die jaren nog apparaten verkocht (mogen) worden met koelmiddelen met enorm hoge GWP. Binnenkort mogen aircos of warmtepompen met R407, R134, R410 en vele anderen niet meer verkocht worden omdat hun GWP te hoog is volgens de nieuwe norm. Het heeft geen zin erover te discussiëren of dat het klimaat werkelijk zal redden of niet, het is gewoon wettelijk vastgelegd. De maximaal toegestane GWP zal in de toekomst ongetwijfeld in rap tempo verlaagd worden naar een fractie van het huidige maximum. Op een gegeven moment mogen oude systemen niet meer (bij)gevuld worden met dan inmiddels verboden middelen, dus pas goed op als je een nieuw apparaat koopt wat erin zit.

Berichten: 39

Re: Mobiele airco verbeteren

Weet er iemand wat het verschil in temperatuur is van r410a wanneer je de druk verhoogt van 1.3 naar 3.8 bar ?

Reageer