Low budget ruimtereis naar Sirius

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

jkien schreef: zo 14 mar 2021, 13:16 Overigens blijkt het vermogen van mijn laserpointer 5 mW te zijn, niet 100 mW. Het maakt niet zoveel uit, want het aantal fotonen blijft voldoende hoog voor deze missie.
Wat is het doel van de missie? Voldoende fotonen op Sirius laten vallen?

Berichten: 1.367

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Nee Xilvo, niet 'eventueel' maar altijd en alleen! Het hoekverschil gezien vanuit twee posities is de parallax. Als je in een rijdende trein zit heeft de horizon per meter gereden een zeer kleine parallax maar voorbij razende bovenleidingmasten een zeer grote. Daar volgt de afstand uit via trigonometrie. Een andere betekenis heeft het begrip parallax niet. En daarom is de parallax een andere beschrijving van een afstand binnen een bepaalde situatie.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Xilvo schreef: zo 14 mar 2021, 14:47 Wat is het doel van de missie? Voldoende fotonen op Sirius laten vallen?
Mijn doel is een hagelschotproject waarbij minstens 100 fotonen Sirius bereiken. De grootste bron van variabiliteit bij het richten is het trillen van mijn hand. Ik schat de trillingsamplitude van mijn hand op 10 boogminuten (eenderde van de schijnbare maandiameter). De laserpointer kan ik met de bestaande schroefring (de collimator) op de voorkant makkelijk defocusseren naar een divergentiehoek van ~ 10 boogminuten. De andere afwijkingen zijn dan verwaarloosbaar (resolutie van oog ~ 1', parallax van de punt van de aanwijsstok ~ 1', eigenbeweging van Sirius over 8 jaar 0,2'). Waarschijnlijk gaat de missie lukken!

Bladerunner schreef: zo 14 mar 2021, 13:52 .. op 8,6 (geen 8,2 dus) lichtjaar afstand
Klopt, voor de lancering moet ik de basisgegevens misschien nog even controleren.

Berichten: 1.367

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Vraagje: hoe verifieer je dat ze aan zijn gekomen?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Voor 1' parallax heb je, bij een afstand van bijvoorbeeld 20 cm tussen oog en pointer (loodrecht op de straalrichting) aan reflectie op een hoogte van minder dan een kilometer genoeg.
Dat is al een stuk "makkelijker" dan van 10 km hoogte.

Toch vermoed ik dat het minstens een beetje heiig moet zijn wil je die zien.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Bladerunner schreef: zo 14 mar 2021, 15:13 Vraagje: hoe verifieer je dat ze aan zijn gekomen?
Geen bericht is goed bericht. Dan kan de champagnefles open.

Xilvo schreef: zo 14 mar 2021, 15:18 Toch vermoed ik dat het minstens een beetje heiig moet zijn wil je die zien.
Op een avond met een heldere nachthemel met de maan en langsdrijvende wolken is het misschien waarneembaar of een wolk de punt van de aanwijsstok verplaatst.

Berichten: 25

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Afgezien van of het mogelijk is, ik zie het zo, maar misschien wel te simpel: je moet de laser richten op een punt waar Sirius zich zal bevinden over 8,2 jaar. Net als met schieten op bewegende objecten, je moet er vóór mikken.

Berichten: 1.367

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Lees even mijn reactie terug op pagina 1, dat is 0,0031° verschil. (ongeveer 100 maal kleiner dan volle maan)

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Misschien kan de vraag uitgebreid worden. De Hubble space telescoop heeft ooit Ultra-Deep Field opnamen gemaakt. Wonderbaarlijke opnamen laten talrijke aantallen sterrenstelsels zien in "zwart" gebied van de ruimte.

Zoals ik begrijp komen bij deze methode de fotonen hier letterlijk binnendruppelen.

https://en.wikipedia.org/wiki/Hubble_Ultra-Deep_Field

Indien jkien bij Sirius is en de laser van continu aan heeft. En de laser heeft de "Beam divergence" van dit hobby model, of voor mijn part die van de beste laser op aarde. Tevens gecompenseerd gemikt op aan aarde indien nodig maar ik denk dat beam divergence groter is dan men denkt.

Zou deze laser dan zichtbaar zijn met deep field opname Hubble (let wel nu continu aan!)?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

OOOVincentOOO schreef: zo 14 mar 2021, 20:45 Zou deze laser dan zichtbaar zijn met deep field opname Hubble (let wel nu continu aan!)?
Nee. Ik kwam op 2.109 fotonen per seconde voor de hele ster.
Dat is 3,5.10-10 fotonen per vierkante meter per seconde.

Zelfs als je heel lang meet en een heel groot ontvangoppervlak hebt zullen die paar fotonen verdrinken in de ruis.

Gebruikersavatar
Berichten: 649

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Je kan niet op de ster richten, want daar stond het 8 jaar geleden, dus nu staat het al 8 jaar verder,
over 8 jaar dus 16 jaar verder.

Berichten: 1.367

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Maakt niks uit. Want nogmaals: In 8,6 jaar tijd (De afstand van Sirius is 8,6 lichtjaar) verplaatst Sirius zich maar 0,0031 graden. Dat verschil zie je niet met het blote oog dus valt er ook niks te corrigeren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

De missie heb ik daarnet gelanceerd. De afstand is 2,64 parsec = 8,61 lichtjaar. De aankomst op Sirius is 26 oktober 2029 ( ± 6 dagen).


Ik heb de knop langer dan 1 seconde ingedrukt gehouden, zodat de 'raket' langer is geworden dan de afstand aarde-maan (1 lichtseconde). Ook dat is toch niet gering.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Ik zet de champagne alvast koud.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.549

Re: Low budget ruimtereis naar Sirius

Vanwege de marge van ± 6 dagen voel ik me genoodzaakt om t.z.t. 12 dagen lang champagne te drinken.

Reageer