Is deze zin goed?

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: Is deze zin goed?

De twee zinnen hebben een verschillende betekenis:

'Ik maak een afspraak met de dokter' betekent dat je een afspraak hebt met de dokter zelf.

'Ik maak een afspraak bij de dokter' betekent dat je een afspraak hebt in de dokterspraktijk. Dat kan zijn met de dokter, maar ook met de praktijkondersteuner of de assistente of zelfs de administratie.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Hartelijk dank!

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Wat is verschil? Wanneer worden ze gebruikt?
Ik ga naar huis.
Ik ga naar huis toe.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: Is deze zin goed?

Beide zinnen zijn goed en kunnen op dezelfde manier gebruikt worden. De zin met 'toe' geeft iets meer een richtingaanduiding weer, maar niet echt noemenswaardig. Een andere zin die ook gebruikt kan worden en die iets meer gebruikt worden onder vrienden na afloop van een gezellig samenzijn, is:

Ik ga (eens) op huis aan.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 405

Re: Is deze zin goed?

Ik denk dat "Ik ga naar huis" meer gangbaar is.
"Ik ga naar huis toe" hoor ik niet vaak.

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Het word "dag" heeft een a.
Waarom "vandaag" met twee a's?
en
Waarom meervoud van "dag", is "dagen" en niet "daggen'?

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: Is deze zin goed?

In het algemeen kan men zeggen dat het meervoud bij zelfstandige naamwoord in het Nederlands wordt gevormd door uitgangen. De meest voorkomende daarvan zijn -en en -s, minder vaak wordt het meervoud gevormd door -eren.Voorbeelden zijn: boek/boeken, kerel/kerels. Bij samenstellingen die op -man eindigen, kan de uitgang veranderen in -lieden, -lui en -mensen, zoals bijvoorbeeld timmerman/timmerlieden. Natuurlijk wemelt het Nederlands (net zoals andere talen) van de uitzonderingen.

In een aantal gevallen verandert de “waarde” van de klinker in de laatste lettergreep van het zelfstandig naamwoord. In het enkelvoud staat dan een korte klinker en in het meervoud een lange klinker. Dat is bijvoorbeeld het geval bij dag/dagen, bad/baden, gebed/gebeden enz..

Dat is zo in het Oudnederlands ontstaan, in de vroege Middeleeuwen. Klinkers in een beklemtoonde lettergreep werden in die tijd verlengd in de uitspraak (taalkundigen noemen dat "rekking"). De korte klinkers in de gesloten lettergrepen van bijvoorbeeld dag, weg en slot werden in de open lettergreep van het meervoud lang: dagen, wegen en sloten. De korte i kon in het meervoud een e worden, lid en schip werden dus leden en schepen in het meervoud.

Voor wat betreft het woord "vandaag": de oorsprong daarvan ligt in de tijd dat het Nederlands nog naamvallen kende. Het is waarschijnlijk afkomstig van de Middelnederlandse datiefconstructie "van den daghe" (op deze dag), waarbij het lidwoord niet bewaard is gebleven. In vergelijkbare vaste verbindingen is het lidwoord wel bewaard gebleven, zoals bijvoorbeeld "van de week" (deze week).

Lees verder:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Meervoud_(Nederlands)
https://onzetaal.nl/taalloket/dag-dagen-schip-schepen
https://taaladvies.net/padje-of-paadje/
https://sites.uclouvain.be/gramlink/Gra ... ervoud.pdf
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Bedankt voor het antwoord!
Nog een andere vraag!
Welke zin is juist?
Ik vinde de seizoen lente mooi.
Ik vind het lente seizoen mooi.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: Is deze zin goed?

Het is 'het seizoen', want seizoen is onzijdig. Als je het aanwijst is het 'dat seizoen'.

De zin moet dus luiden: Ik vind het lenteseizoen mooi.

Let op! Lenteseizoen wordt aan elkaar geschreven. In de Nederlandse taal geef je aan dat een samenstelling een begrip is door het als één woord te schrijven, zoals in deze zin 'lenteseizoen'. Het rechterdeel (seizoen) geeft aan dat het gaat om een deel van het jaar; het linkerdeel (lente) geeft aan om welk seizoen het precies gaat.

Dat is ook het geval als je Engelse woorden gebruikt. In het Engels schrijf je ze altijd als losse woorden maar in het Nederlands aan elkaar, bijvoorbeeld in het Engels schrijf je last minute'' en sales manager'', maar in het Nederlands 'lastminute' en 'salesmanager'.
Contra principia negantem disputari non potest.

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Zeer Bedankt!

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Hoe herken je een woord zijdig of onzijdig is?

Berichten: 405

Re: Is deze zin goed?

DimarMin schreef: do 31 aug 2023, 09:41 Hoe herken je een woord zijdig of onzijdig is?
Daar is geen regel voor. Dat moet je leren per woord. Er is wel een regel dat verkleinwoorden altijd onzijdig zijn. Zoals het meisje. Een andere regel valt me zo snel niet in. Er zijn verder geen kenmerken aan een woord of de betekenis waardoor het onzijdig zou zijn of niet.
Bijvoorbeeld: het huis is onzijdig maar de woning niet. De haas of de huid ook niet.
Laatst gewijzigd door Nesciyolo op do 31 aug 2023, 10:59, 1 keer totaal gewijzigd.

Berichten: 49

Re: Is deze zin goed?

Bedankt!
Is deze zin goed:
Ik wil gaan komen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.992

Re: Is deze zin goed?

Grammaticaal is de zin goed, net als "ik wil gaan slapen" of " ik wil gaan wandelen".
Maar hij klinkt vreemd. Waarschijnlijk omdat je na dat "gaan" een bezigheid verwacht die enige tijd duurt.
Daarnaast heb je de tegenstelling tussen "gaan" en "komen". Net als je ook niet snel zult zeggen "Ik wil gaan gaan".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: Is deze zin goed?

Hoewel de zin grammaticaal juist is ('gaan' is inderdaad ook een hulpwerkwoord in de standaardtaal en wel in drie gevallen: als het onderwerp zich verplaatst om iets te doen, als er sprake is van het begin van een handeling of van een nieuwe toestand of als het onderwerp van plan is iets te doen), is het gebruik van 'gaan' als hulpwerkwoord van de toekomende tijd in het Nederlands vooral regionaal bepaald. Ook het gebruik van het hulpwerkwoord 'doen' in de toekomende tijd is in gelijke wijze regionaal bepaald. Zo zal je in Brabant regelmatig horen: "Doe maar je fiets pakken", terwijl dat in de Randstad heel ongebruikelijk is.

Zie ook:
https://taaladvies.net/gaan-of-zullen-algemeen/
https://www.vlaanderen.be/team-taaladvi ... /gaan-gaan
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer