Vloeistoffen die samen zorgen voor kleurverandering

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 1

Vloeistoffen die samen zorgen voor kleurverandering

Hoi allemaal,

Ik ben bezig met het bouwen van een escaperoom. In het kader daarvan ben ik op zoek naar een manier om gave 'magische' drankjes te maken. Wat ik wil is een vloeistof van kleur X die in combinatie met een vloeistof van kleur Y zorgt voor een vloeistof met de kleur Z. Het moeten wel een beetje veilige en goedkope vloeistoffen zijn. Nou weet ik heeeeleeemaaaaal niks van scheikunde, dus ik vraag om jullie hulp!!

Is wat ik zoek mogelijk en zo ja, met welke stoffen?

Alvast ongelofelijk bedankt voor het meedenken!!!

Groetjes,
Adinda

Gebruikersavatar
Berichten: 300

Re: Vloeistoffen die samen zorgen voor kleurverandering

Ik heb op de mavo een keer gezien hoe je met rodekool sap een lakmoes papiertje maakt, dus ik dank dat je met rodekool sap en zure en base combinaties wel verschillende kleuren kan creëren.

Gebruikersavatar
Berichten: 10.584

Re: Vloeistoffen die samen zorgen voor kleurverandering

Een flauwe methode is om een beetje (voedsel)kleurstof op te lossen in water. Zo kun je rode, gele, groene en blauwe kleuren maken. Als je die mengt krijg je nieuwe kleuren, net als bij verf.

Maar ik denk dat je iets zoekt waarbij de kleurverandering niet zo logisch is? Dan kun je het beste gebruik maken van pH-indicatoren. Je maakt dan een zure oplossing met de ene indicator, en een basische oplossing met de andere. Meng je die 2, dan hou je een neutrale oplossing over, met beide indicatoren erin. Door het mengen verandert de pH en daarmee ook de kleur van de indicatoren.

Een optie zou kunnen zijn:

Oplossing 1: schoonmaakazijn + paar druppels broomthymolblauw. Deze kleurt als het goed is geel
Oplossing 2: 60 gram soda in 1 liter water + paar druppels fenolftaleine. Deze kleurt als het goed is roze.

Meng je beide oplossingen, dan ontstaat er eerst heel veel schuim (door reactie tussen azijnzuur en carbonaat, waarbij CO2 ontstaat. Daarna hou je een neutrale oplossing over, die als het goed is blauw kleurt.

Schoonmaakazijn en soda koop je gewoon bij de supermarkt of de drogist. Voor de pH-indicatoren moet je bij een chemicaliënleverancier zijn die ook aan particulieren levert. Opties zijn https://www.labshop.nl/ en https://www.laboratoriumdiscounter.nl/
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.242

Re: Vloeistoffen die samen zorgen voor kleurverandering

verdunt kookvocht van rode kool veranderd ook mooi van kleur bij pH veranderingen.
Is echter wel maar beperkt houdbaar

Gebruikersavatar
Berichten: 362

Re: Vloeistoffen die samen zorgen voor kleurverandering

wat klassiekers (wat mij betreft):





Deze is misschien wat minder veilig (waterstofperoxide):


Ik heb verder geen bal verstand van chemie, maar hier moet ik aan denken.

Reageer