UFO's ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.994

Re: UFO's ?

Nesciyolo schreef: di 13 jun 2023, 23:20 Hij claimt amerikaanse staatsgeheimen te onthullen.
dit is wat er met je gebeurt als je dat echt doet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Julian_Assange
Hij is een fantast.
Ik neem aan dat je het over Bob Lazar hebt?
Inderdaad. Een fantast.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: UFO's ?

Ik ben maar eens gaan zoeken naar Bob Lazar.

Dat ziet er niet goed uit, t.a.v zijn betrouwbaarheid.
https://en.wikipedia.org/wiki/Bob_Lazar
Education

Lazar claims to have obtained master's degrees in physics from the Massachusetts Institute of Technology (MIT) and in electronics from the California Institute of Technology (Caltech). However, both universities show no record of him.[3][8] Scientists Stanton T. Friedman and Donald R. Prothero have stated that nobody with Lazar's high school performance record would be accepted by either institution.[3][4] Lazar is unable to supply the names of any lecturers or fellow students from his alleged tenures at MIT and Caltech; one supposed Caltech professor, William Duxler, was in fact located at Pierce Junior College and had never taught at Caltech.[3][9] Friedman asserted, "Quite obviously, if one can go to MIT, one doesn't go to Pierce. Lazar was at Pierce at the very same time he was supposedly at MIT more than 2,500 miles away."[3]

Berichten: 638

Re: UFO's ?

'Iedereen' zoekt aliens in het voor ons 'zichtbare' driedimensionale heelal.
Ontmoetingen zijn uiterst onwaarschijnlijk ten gevolge van de krankzinnig grote afstanden,
wormgaten en superluminale snelheden ten spijt.
We zoeken verkeerd. Als aliens bestaan, verwacht ik ze uit de vierdimensionale ruimte die de driedimensionale ruimte omhult.

Opmerking moderator

Speculeren over een "vierdimensionale ruimte die de driedimensionale ruimte omhult" zonder enige onderbouwing is niet wetenschappelijk en hoort op dit forum niet thuis. Zie ook de forumregels:
Berichten over UFO's, creationisme, leilijnen, Intelligent Design, paranormale zaken etc. maken dus een grote kans om op slot te gaan.
Mocht je toch dergelijke onderwerpen willen bespreken, dan willen we wel dat er wetenschappelijk over gediscussieerd wordt. De geopperde theorieën dienen dus te voldoen aan de gestelde regels van de wetenschap.

Berichten: 638

Re: UFO's ?

Een extreem groot probleem is communicatie tussen mensen en aliens.
Je denkt toch niet, dat ze Engels spreken zoals in films.
Hoe wissel je van gedachte met insecten? Als je die als aliens ziet, begrijp je de problematiek.

Berichten: 1.369

Re: UFO's ?

efdee schreef: vr 16 jun 2023, 23:12 'Iedereen' zoekt aliens in het voor ons 'zichtbare' driedimensionale heelal.
Ontmoetingen zijn uiterst onwaarschijnlijk ten gevolge van de krankzinnig grote afstanden,
wormgaten en superluminale snelheden ten spijt.
We zoeken verkeerd. Als aliens bestaan, verwacht ik ze uit de vierdimensionale ruimte die de driedimensionale ruimte omhult.
Daar zitten wij ook hoor.
Het is al moeilijk genoeg je een alien voor te stellen en nu ga jij er ook nog 4 dimensionale wezens van maken?

Berichten: 1.369

Re: UFO's ?

efdee schreef: vr 16 jun 2023, 23:15 Een extreem groot probleem is communicatie tussen mensen en aliens.
Je denkt toch niet, dat ze Engels spreken zoals in films.
Hoe wissel je van gedachte met insecten? Als je die als aliens ziet, begrijp je de problematiek.
Communicatie zal zeer basaal moeten zijn. Ons cijfer "1" zal de alien niet begrijpen ook de uitspraak niet. Maar hoe leren we een kind tellen? Je wijst b.v. naar één speelblok en steekt 1 vinger op en je zegt "een". Dan doe je het zelfde met het cijfer 2 en wijs je naar twee speelblokken en zegt "twee". Enz.

En zijn het insecten dan maakt dat niets uit want insecten die de ruimte in gaan zijn niet onbegrijpelijker dan wanneer ze een beetje op ons lijken want ze hebben een evolutie doorlopen van dom dier naar ruimtereiziger, iets waar wij nog van dromen maar wat wel een overeenkomst is in evolutie alleen zijn wij nog niet zo ver. Dus hoe ze er ook uitzien er zijn overeenkomsten in gedachten ook al klinken de geluiden die ze maken om deze gedachten kenbaar te maken heel anders.

In die zin zijn bepaalde in afzondering levende indianen stammen net zo goed aliens voor ons want ga ze eens een computer uitleggen.

Berichten: 866

Re: UFO's ?

m.i. is de meest logische verklaring voor de droevige kwaliteit van het meeste beeldmateriaal dat zo goed als alles wel benoemd zou kunnen worden als het goed zichtbaar zou zijn geweest.
Maar ik ben ik er van overtuigd dat er ook buiten de aarde leven is al acht ik het uiterst onwaarschijnlijk is dat er contact tussen twee intelligente soorten van verschillende planeten plaats vind tenzij er echt iets als warp speed mogelijk is

Het probleem met mensen als Erich von Däniken is dat zij ingewikkelde omslachtige verklaringen meer waarde geven dan simpele lowtech oplossingen.

mensen die daar gevoel voor hebben ontwikkeld op basis van ervaring kunnen op het oog en met simpel meetgereedschap de meest ingewikkelde gedetailleerde dingen realiseren.
Kijk bijvoorbeeld naar iets als de potloodkunst van Salavat Fidai
Als je aanneemt dat dit met de hand onmogelijk is zou daar een flinke technologie achter steken.

Als je in plaats van een groep archeologen een groep steenhouwers en andere technici eens flink wat tijd geeft om al bouwend te onderzoeken hoe snel en simpel een piramide te bouwen zouden daar waarschijnlijk behoorlijk verrassende oplossingen uit komen.
zie bijvoorbeeld het onderstaande filmpje.
hoezo heistelling?

https://www.ad.nl/bizar/thaise-bouwvakk ... gle.com%2F

Berichten: 405

Re: UFO's ?

boertje125 schreef: za 17 jun 2023, 10:02 zie bijvoorbeeld het onderstaande filmpje.
hoezo heistelling?

https://www.ad.nl/bizar/thaise-bouwvakk ... gle.com%2F
Ik heb er wel eens bij staan kijken toen een heipaal zonder enige hulp zomaar een paar meter diep de grond in zakte. Heien doe je als de grond niet stevig genoeg is. Misschien wisten de bouwvakkers in het filmpje wel dat de grond daar zo zacht is en deden ze dit voor de lol voor het filmpje.

Het idee dat Indiaanse en Afrikaanse volken in de oudheid dingen niet zonder hulp van buitenaf zelfstandig voor elkaar konden krijgen heeft volgens mij racistische componenten.
boertje125 schreef: za 17 jun 2023, 10:02 Als je in plaats van een groep archeologen een groep steenhouwers en andere technici eens flink wat tijd geeft om al bouwend te onderzoeken hoe snel en simpel een piramide te bouwen zouden daar waarschijnlijk behoorlijk verrassende oplossingen uit komen.
Heb ik ook eens zien gebeuren op tv. Een aantal archeologen had een volledig onmogelijke methode verzonnen om een obelisk rechtop te zetten. Daar hadden ze mensen voor nodig dus ze huurden een werkleider in die met wat lokale (Egyptische) mannen kwam om de klus te klaren. Eerst deden ze braaf wat de archeologen vroegen maar toen dat niet lukte zei die werkleider iets van "laat mij maar even". Met een mannetje of 10 zette hij toen dat ding zo rechtop. De video zal wel ergens te vinden zijn helaas ben ik vergeten hoe het programma heette.

Deze man kan het zelfs helemaal alleen. Hij zet een groot blok beton rechtop met alleen maar materialen en technieken die de Egyptenaren ook hadden of konden hebben. Een bouwvakker. Geen archeoloog.

Ik denk dat we de technische vermogens van de oude Egyptenaren nogal onderschatten. Ze gebruikten bijvoorbeeld een ingenieuze constructie van kabels en balken om een sluitsteen voor een graf af te zinken in een gat zodanig dat niemand hem meer kon verwijderen. Het zou me niets verbazen als ze simpelere constructies dan dat gebruikten om de gewone stenen voor de piramides op te hijsen.
Misschien wel "gewoon" met driepoot kranen en hijsblokken. Maar dat is speculatie natuurlijk.

Berichten: 866

Re: UFO's ?

Leuk filmpje.

Dat is precies wat ik bedoel.

Berichten: 1.247

Re: UFO's ?

Gps schreef: di 13 jun 2023, 20:40
flappelap schreef: di 13 jun 2023, 16:31 Persoonlijk vind ik overigens de verhalen van de laatste tijd van b.v. een Garry Nolan heel opmerkelijk. Ik kan ze niet zo makkelijk wegrationaliseren.
Dat is mij dus ook opgevallen, ineens weer meer berichten over ufo's en dergelijke, en dan niet het niveau van het gemiddelde youtube filmpje.

Worden we afgeleid van iets of voorbereid op iets?
Of is er gewoon een nieuws schaarste?

Er lijkt wel een omslag te zijn, van totale onzin, naar misschien is toch wel buitenaards leven.

Maar ik wacht af, er moet bij Garry Nolan en Grusch toch wel vast te stellen zijn, of ze betrouwbaar zijn of niet.

Deze vond ik ook wel opvallend.

Joe Rogan Experience - Bob Lazar & Jeremy Corbell


Bob Lazar lijkt toch niet je standaard mafkees te zijn, maar dat op zich is geen bewijs.
Lazar vind ik dan wel weer een "mafkees" en een fantast.

Edit wat Gps zegt dus

Berichten: 1.247

Re: UFO's ?

Xilvo schreef: di 13 jun 2023, 17:07
flappelap schreef: di 13 jun 2023, 16:28
Dat hoeft niet per se. Als de evolutie van intelligente wezens een traag proces is, dan kan deze vroege start ook slechts een noodzakelijke voorwaarde zijn. Zie b. v.

https://arxiv.org/abs/2005.09008
Nee, het is zeker geen bewijs. Maar statistiek baseren op een steekproef met n=1 vat sowieso niet mee.
Dat paper gebruikt dan ook geen frequentistische, maar Bayesiaanse statistiek.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: UFO's ?

Xilvo schreef: di 13 jun 2023, 09:59
Nesciyolo schreef: di 13 jun 2023, 09:43 Dus het ontstaan van leven is kennelijk helemaal niet evident.
Dat leven op aarde al ontstond toen de planeet pas net enigszins leefbaar was geworden (minder dan een miljard jaar na de vorming) suggereert juist dat leven vrij makkelijk ontstaat.
Verder ben ik het wel eens met wat je schrijft, al helemaal met jouw eerdere bericht.
Maar het is ook zo dat het heeeeel heeeeel lang geduurd heeft voor er een technologie als de onze ontstond.
Ook heeft het heel lang geduurd dat het leven van één cellig naar meer cellig ging.
Ook was het leven een paar maal bijna verdwenen.

Dus technologieën als wij dat kennen zouden wel eens heel zeldzaam kunnen zijn.

PS.
Daarbij als ze veel op ons leken zullen zichzelf wel hebben vernietigd.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: UFO's ?

efdee schreef: vr 16 jun 2023, 23:15 Een extreem groot probleem is communicatie tussen mensen en aliens.
Je denkt toch niet, dat ze Engels spreken zoals in films.
Hoe wissel je van gedachte met insecten? Als je die als aliens ziet, begrijp je de problematiek.
Ze spreken wel de taal van de wiskunde en die is vermoedelijk overal gelijk.

Die zou gebruikt kunnen worden om een basis voor de communicatie kunnen worden.

Berichten: 1.369

Re: UFO's ?

De kans is groot dat intelligente aliens vergelijkbare uitvindingen hebben gedaan als wij. Neem bijvoorbeeld het elektron. We hadden het nog lang niet feitelijk ontdekt maar gebruikten wel de eigenschappen ervan. De oude Grieken 'dom' als ze waren merkte op dat als je bont over amber wreef er een aantrekking ontstond met kleine objecten. Het was onze eerste kennismaking met elektromagnetisme. Amber is in het Latijns 'electron'. Enkele duizenden jaren later werd het elektron ook daadwerkelijk ontdekt en vonden we o.a. de elektronenmicroscoop uit die ons weer op weg hielp in de wereld van het extreem kleine.

Aangezien deze ontwikkeling gestuurd werd door de fundamentele eigenschappen van het elektron is het helemaal niet ver gezocht waarom een buitenaards ras dat geconfronteerd wordt met die zelfde eigenschappen niet tot gelijksoortige uitvindingen zou komen. Fundamentele eigenschappen van een deeltje leiden tot fundamentele resultaten in toepassingen.

Daarom is wiskunde en natuurkunde een fundamentele 'taal'. We hebben alleen een vertaalsleutel nodig om er achter te komen wat de klank van het woord 'elektron' is als een alien het uitspreekt en dat is in essentie niet anders dan dat een archeoloog hiërogliefen of het spijkerschrift moet leren of iemand anders Chinese tekens.

Gebruikersavatar
Berichten: 4.320

Re: UFO's ?

Via de wiskunde is wel wat uit te wisselen.
We kunnen aannemen dat ze er zeker zoveel weten als wij, dus kennen ze ook de meesten constanten als pi wel.

Die kunnen worden uitgeschreven met de naam/klank en dan is er vast wat.
Kan ook met begrippen als vierkant , driehoek , cirkel etc.
Zo kan men een soort mini woorden lijstje vinden.

Reageer