UFO's ?

Moderators: Michel Uphoff, jkien

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 193

UFO's ?

Met het nieuws van de laatste tijd ben ik erg benieuwd of we nu eindelijk eens iets concreets gaan horen.
(ipv vage filmpjes die van alles kunnen zijn)

Ik persoonlijk ben er van overtuigd dat we niet alleen zijn, maar dat wil nog niet zeggen dat ze hier ook neergestort zijn.

Dan lees ik ook al dat het een complot is om ons bang te maken.
Bang waarvoor ?

Als of er ook maar iets is dat we zouden kunnen doen, al er hier echt aliens komen.
Die zijn dan technisch veel verder dan ons, maar onze planeet opblazen kunnen we zelf al.
Dus bang waarvoor ?

Berichten: 1.367

Re: UFO's ?

Draai het eens om. Zodra wij voor het eerst voet zouden zetten op een bewoonde planeet buiten ons zonnestelsel zijn wij voor die bewoners de aliens. Nu mag je aannemen dat elk ras ongeacht op welke planeet dat gebeurt een evolutie doormaakt en er heel veel obstakels overwonnen moeten worden. Aangezien het niet zo zal zijn dat een intelligent ras van de één op de andere dag in de industriële revolutie zit en de ruimte in gaat of het licht ziet en stopt met b.v. oorlog voeren duurt het duizenden jaren voordat ruimtereizen naar exoplaneten een 'gewone' zaak wordt. Dus hoe groot is de kans dat wij binnen 'afzienbare tijd' 4-5 miljard jaar na het ontstaan van ons zonnestelsel een bewoonde exoplaneet bezoeken? Het sterstelsel van die aliens zal niet veel jonger zijn in vergelijking met de ouderdom van het heelal, dus als die aliens nu al ons bezocht zouden hebben wijkt op zijn zachts gezegd hun evolutie onwaarschijnlijk veel af van de onze en hebben ze kennelijk een soort warp-engine uitgevonden om de reistijd aanzienlijk te verkorten. De kans dat een ander ras pakweg 100 maal verder is dan ons qua techniek is dan ook moeilijk in te passen in de tijd die daarvoor nodig is. Dus geen aliens op de aarde, wel allerlei sensationele verhalen die niks bewijzen.

Berichten: 405

Re: UFO's ?

Hier is nog een theorie:
Mensen die niets om waarheid en redelijkheid geven komen bewust met opzettelijk vage beelden en misinterpretaties naar ons toe om ons nonsens op de mouw te spelden over buitenaardse wezens.
Willen ze alleen maar geld verdienen? Willen ze ons dom houden?
Of proberen ze iets te verbergen en hebben ze een web van misleiding gesponnen omdat ze niet willen dat we de waarheid kennen? Welke waarheid verzwijgt History channel voor ons? Dat zou ik wel eens willen weten.

Laatst zag ik een stukje van een aflevering van ancient aliens op History channel. Ze lieten beelden zien van "mysterieuze bolvormige formaties" die uit een vliegtuig gefilmd waren.
Aliens? Nee. Ik zag in 1 oogopslag dat het een onweersbui was van bovenaf gezien. Wat je zag was de gloed van bliksemflitsen boven de wolken.
De makers weten dat of kunnen dat weten. Alle piloten natuurkundigen, ecologen of meteorologen en een heleboel leken zien dat direct. Toch laten ze het zien en suggereren dat het iets buitenaards is. Het is sluitend en overtuigend bewijs dat de makers van dat programma bewust liegen, bedriegen en misleiden. Helaas is het onmogelijk om iemand die weet dat hij/zij liegt te overtuigen. De makers weten al dat ze de kachel aanmaken. Rationele argumenten zijn nutteloos.
Die programma's zijn geen wetenschappelijke documentaires. Het is entertainment. Clownerie en flauwekul. Net als in het circus tovert de goochelaar het konijn niet echt tevoorschijn. Hij of zij heeft het ergens verstopt in een kooitje onder de tafel en jouw fantasie doet de rest. Geen magie maar goedkope trucjes gemaakt van tromgeroffel en gebakken lucht.

Andere beelden: "vreemde lichtverschijnselen in de lucht". Wel fijn dat die aliens zich aan onze luchtvaartregels houden en netjes rode en groene lichten aan bakboord en stuurboord voeren.

Ik heb thuis ook wel eens een UFO gezien. Gewoon vanuit mijn eigen huis door mijn eigen raam. 3 mysterieuze lichten hingen boven het centrum van het dorp. Was toch wonderlijk. Tot ik me realiseerde dat ze een nieuwe school aan het bouwen waren. Het was gewoon een bouwkraan.

De kans dat aliens ons bezoeken lijkt inderdaad niet heel groot. Ze moeten technologisch voorop lopen maar niet te ver. Ze moeten nog grondstoffen en energie over hebben op hun planeet om een ruimtevaartuig te laten vliegen en ze moeten ons zo interessant vinden dat ze die grondstoffen en energie aan ons willen besteden. Erg onwaarschijnlijk allemaal.
En ze moeten ook overeenkomstig aan ons geëvolueerd zijn. Ze gebruiken immers licht dat voor ons zichtbaar is. De kans dat ze licht op dezelfde manier zien als wij is vrijwel nihil. Insecten, vissen en zelfs paarden of honden zien licht al anders dan wij. Hoe zou dat voor volledig vreemde buitenaardse wezens dan ineens niet gelden?

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: UFO's ?

Ancient aliens, heb ik wel eens gekeken, maar het was mij te speculatief.
Wat ik zag ging over tempel versieringen, en het leek op mensen ? wezens ? met helmen op.
Dat is nou niet echt een bewijs van wat dan ook.

Maar recent zou er een Amerikaan, naar buiten getreden te zijn.

Ik wacht rustig af.

https://www.theguardian.com/world/2023/ ... estigation
Grusch, who left the government in April after a 14-year career in US intelligence, told the Debrief that information on these vehicles was being illegally withheld from Congress.
Er is zelfs een Wiki.
https://en.wikipedia.org/wiki/2023_UFO_ ... vid_Grusch
Grusch's credentials
See also: All-domain Anomaly Resolution Office

Born in Pittsburgh, Pennsylvania,[1][2] Grusch was a decorated combat officer within the USAF during the War in Afghanistan and is a veteran of the National Geospatial-Intelligence Agency (NGA) and the National Reconnaissance Office (NRO).[3] From 2019 to 2021, he was the representative of the NRO to the Unidentified Aerial Phenomena Task Force.[4] From late 2021 to July 2022, he was the co-lead for UAP analysis at the NGA and its representative to the task force.[4] He assisted in drafting the National Defense Authorization Act of 2023.[5] He left the government on April 7, 2023.[6]
Ik ben benieuwd, maar houd maar niet me adem in.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: UFO's ?

Bladerunner schreef: ma 12 jun 2023, 16:34 Draai het eens om. Zodra wij voor het eerst voet zouden zetten op een bewoonde planeet buiten ons zonnestelsel zijn wij voor die bewoners de aliens. Nu mag je aannemen dat elk ras ongeacht op welke planeet dat gebeurt een evolutie doormaakt en er heel veel obstakels overwonnen moeten worden. Aangezien het niet zo zal zijn dat een intelligent ras van de één op de andere dag in de industriële revolutie zit en de ruimte in gaat of het licht ziet en stopt met b.v. oorlog voeren duurt het duizenden jaren voordat ruimtereizen naar exoplaneten een 'gewone' zaak wordt. Dus hoe groot is de kans dat wij binnen 'afzienbare tijd' 4-5 miljard jaar na het ontstaan van ons zonnestelsel een bewoonde exoplaneet bezoeken? Het sterstelsel van die aliens zal niet veel jonger zijn in vergelijking met de ouderdom van het heelal, dus als die aliens nu al ons bezocht zouden hebben wijkt op zijn zachts gezegd hun evolutie onwaarschijnlijk veel af van de onze en hebben ze kennelijk een soort warp-engine uitgevonden om de reistijd aanzienlijk te verkorten. De kans dat een ander ras pakweg 100 maal verder is dan ons qua techniek is dan ook moeilijk in te passen in de tijd die daarvoor nodig is. Dus geen aliens op de aarde, wel allerlei sensationele verhalen die niks bewijzen.
Op serieus bewijs wacht ik al een tijdje.

En ook vraag ik me af, of wij interessant zouden zijn voor een ras dat dus al veel verder is als ons.

Berichten: 1.367

Re: UFO's ?

Wat dat laatste betreft: Wij kijken via een microscoop naar virussen e.d. en bestuderen het intellect van dolfijnen. Dus waarom zou een alien dat niet met ons doen?

Als je voor het eerst naar een exoplaneet gaat dan zal elk ras dat nieuwsgierig genoeg was om ruimtereizen uit te vinden alles wat ze tegen komen interessant vinden. Kijk maar naar ons. We onderzoeken de manen van Jupiter en Saturnus wetende dat als we wat vinden dit een veel lagere levensvorm zal zijn.

Berichten: 405

Re: UFO's ?

Gps schreef: di 13 jun 2023, 01:39 Ancient aliens, heb ik wel eens gekeken, maar het was mij te speculatief.
Zolang er geen bewijs of zelfs maar een indicatie van bewijs is is alles wat gezegd wordt over buitenaards leven speculatief.
Dat maakt het zo'n goed onderwerp voor films en boeken en dat is waarom sekteleiders en malloten er zo blij mee zijn.

Ook "wetenschappelijke" schattingen zijn speculatief.
deze bijvoorbeeld zegt zoiets als "ergens tussen 4,5 en 5,5 miljard jaar na het ontstaan van een planeet moet het er wel zo'n beetje zijn dus...."
In essentie zeggen ze dus: Als we aannemen dat het er is dan volgt daaruit dat het er is.

Ik persoonlijk geloof niet dat het noodzakelijk is dat er leven op andere "aarde-achtige" planeten is ontstaan. Kijk maar naar onze eigen planeet. Er is hier een heleboel leven en een heel grote verscheidenheid in levensvormen maar het is allemaal aan elkaar verwant. Het leven dat wij kennen is dus maar 1x ontstaan. Als het "moet" ontstaan onder de juiste omstandigheden dan zou het vele malen op vele plekken op aarde moeten zijn ontstaan en zouden er verschillende stammen van leven naast elkaar moeten bestaan. Die zouden dan bijvoorbeeld geen DNA hebben maar iets anders, of linksdraaiend melkzuur prefereren of misschien zelfs wel helemaal niet met koolstof werken. Ik heb wel eens gehoord dat silicium net zo complexe moleculen kan vormen als koolstof. Silicium gebaseerd leven zou waarschijnlijk voor voedsel niet concurreren met koolstof gebaseerd leven dus zou het voor lange tijd naast elkaar kunnen bestaan.

Dat is er allemaal niet. Dus het ontstaan van leven is kennelijk helemaal niet evident. Nu wordt er wel gezegd dat leven dan misschien op een andere planeet is ontstaan en hier toevallig terecht is gekomen. Maar als dat zo is geldt deze redenering ook voor die andere planeet. Waarom is er dan wel die ene vorm van leven, maar geen andere vorm op onze planeet terecht gekomen? En waarom worden we dan niet nu nog steeds gebombardeerd met leven uit de ruimte? We weten dat het zich snel succesvol kan uitbreiden. Is dat op die andere planeet gestopt?
Dat is ook al geen geen sterk argument voor leven op andere planeten.

We kunnen fantaseren over leven op andere planeten en sciencefiction en de strijd om subsidie voor megalomane ruimtevaartprojecten leveren ons inspirerende vergezichten en mooie beelden, maar echt: sciencefiction gaat over het algemeen niet over aliens maar over mensen en er lopen serieus geen groene mannetjes rond op Mars (of ze hebben zich goed verstopt).

Als je het buitenaards leven van Star Trek wil vinden moet je misschien eens wat vaker in de binnenstad rondlopen. Je komt daar van alles tegen.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: UFO's ?

Nesciyolo schreef: di 13 jun 2023, 09:43 Dus het ontstaan van leven is kennelijk helemaal niet evident.
Dat leven op aarde al ontstond toen de planeet pas net enigszins leefbaar was geworden (minder dan een miljard jaar na de vorming) suggereert juist dat leven vrij makkelijk ontstaat.
Verder ben ik het wel eens met wat je schrijft, al helemaal met jouw eerdere bericht.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: UFO's ?

Gezien het aantal planeten in het heelal, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er alleen hier leven zou zijn ontstaan.

Een probleem is wel de afstanden, je zal toch echt iets van FTl reizen moeten maken, om er alleen al levend te komen.
Andromeda nevel is al 2,54 miljoen lichtjaar. Dat ga je niet redden lijkt mij, op de manier zoals ze reizen in de film Alien.

Een warp engine is misschien mogelijk, als ik het goed zeg heeft iemand het rekenkundig al voor elkaar.
https://en.wikipedia.org/wiki/Alcubierre_drive

https://www.sciencealert.com/engineers- ... warp-drive
Deze heeft geen negatieve energie nodig, maar het is voorlopig alleen nog maar theorie.


Bedankt voor de glimlach op me gezicht over het in de binnenstad gaan kijken. :lol:

Berichten: 1.247

Re: UFO's ?

Xilvo schreef: di 13 jun 2023, 09:59
Nesciyolo schreef: di 13 jun 2023, 09:43 Dus het ontstaan van leven is kennelijk helemaal niet evident.
Dat leven op aarde al ontstond toen de planeet pas net enigszins leefbaar was geworden (minder dan een miljard jaar na de vorming) suggereert juist dat leven vrij makkelijk ontstaat.
Dat hoeft niet per se. Als de evolutie van intelligente wezens een traag proces is, dan kan deze vroege start ook slechts een noodzakelijke voorwaarde zijn. Zie b. v.

https://arxiv.org/abs/2005.09008

Berichten: 1.247

Re: UFO's ?

Persoonlijk vind ik overigens de verhalen van de laatste tijd van b.v. een Garry Nolan heel opmerkelijk. Ik kan ze niet zo makkelijk wegrationaliseren.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: UFO's ?

flappelap schreef: di 13 jun 2023, 16:28
Dat hoeft niet per se. Als de evolutie van intelligente wezens een traag proces is, dan kan deze vroege start ook slechts een noodzakelijke voorwaarde zijn. Zie b. v.

https://arxiv.org/abs/2005.09008
Nee, het is zeker geen bewijs. Maar statistiek baseren op een steekproef met n=1 vat sowieso niet mee.
Als het leven niet vele honderden miljoenen jaren had verknoeid aan maar wat ambitieloos eencellig in zee dobberen, dan had intelligentie misschien al veel eerder kunnen ontstaan ;)

Iets dergelijks geldt voor technologie en wetenschap. Tweeduizend jaar geleden konden de Grieken al het Antikythera mechanisme ontwerpen en maken. Waarom stagneerde dat weer, waarom is al toen niet de ontwikkeling in gang gezet die uiteindelijk nog iets van 1500 jaar op zich liet wachten?

Berichten: 1.367

Re: UFO's ?

Gps schreef: di 13 jun 2023, 16:10 Gezien het aantal planeten in het heelal, lijkt het mij onwaarschijnlijk dat er alleen hier leven zou zijn ontstaan.
Momenteel zijn er haast 5400 bevestigde exoplaneten in een kleine 4000 systemen. We hebben dus pas 4000 sterren bekeken terwijl alleen al in ons sterrenstelsel de Melkweg ±250 miljard sterren zitten.

En tussen al die exoplaneten zitten er maar enkele die als kandidaat worden gezien voor levensvatbaarheid volgens onze criteria. Dat geringe aantal lijkt wel wat op wat de Drake equation zou geven.

Gebruikersavatar
Berichten: 193

Re: UFO's ?

flappelap schreef: di 13 jun 2023, 16:31 Persoonlijk vind ik overigens de verhalen van de laatste tijd van b.v. een Garry Nolan heel opmerkelijk. Ik kan ze niet zo makkelijk wegrationaliseren.
Dat is mij dus ook opgevallen, ineens weer meer berichten over ufo's en dergelijke, en dan niet het niveau van het gemiddelde youtube filmpje.

Worden we afgeleid van iets of voorbereid op iets?
Of is er gewoon een nieuws schaarste?

Er lijkt wel een omslag te zijn, van totale onzin, naar misschien is toch wel buitenaards leven.

Maar ik wacht af, er moet bij Garry Nolan en Grusch toch wel vast te stellen zijn, of ze betrouwbaar zijn of niet.

Deze vond ik ook wel opvallend.

Joe Rogan Experience - Bob Lazar & Jeremy Corbell


Bob Lazar lijkt toch niet je standaard mafkees te zijn, maar dat op zich is geen bewijs.

Berichten: 405

Re: UFO's ?

Hij claimt amerikaanse staatsgeheimen te onthullen.
dit is wat er met je gebeurt als je dat echt doet:
https://en.wikipedia.org/wiki/Julian_Assange
Hij is een fantast.

Reageer