Aquarium 95kg op kastje

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

Aquarium 95kg op kastje

Beste lezers,

ik vraag me af of mijn aquarium (lengte 50cm, breedte 39cm, hoogte 36cm), met alles d'r op en d'r aan (95 kg) op dit kastje kan staan: https://www.ikea.com/nl/nl/p/besta-kast ... s19431858/

Groet,
Pete

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Aquarium 95kg op Ikea kastje

Observaties:
  • Er lijken plastic voetje meegeleverd. Deze lijken mij niet geschikt voor 25kg/stuk. Tenminste de laatste IKEA's welke ik gemonteerd heb is plastic volume/dikte precies afgewogen tot minimale kosten.
  • Achterwand welke voor strucule stevigheid zorgt is ingeschoven (geen vaste verbinding). Lijkt mij structueel niet ideaal bij hogere belasting op kastje (zonder zou het direct in elkaar inklappen als parallelogram).
  • Materiaal Spaanplaat en hardboard met papiervulling met honingraatstructuur (100% gerecycled papier), Papierfolie, Papierfolie, Kunststof rand, Kunststof rand, Kunststof rand, Papierfolie. Uit laatste ervaring zijn de material steeds lichter geworden en voelt mischien contra intuitief zwak aan (voelen niet solide aan als IKEA 25 jaar geleden).
  • Kan niet direct een maximale belasting vinden op IKEA site. Normaal gesproken lijkt alles wat IKEA doet juridisch "dichtgetimmerd". Behalve gevonden: "De maximale belasting voor een basiselement dat aan de wand wordt gehangen, is afhankelijk van het materiaal van de wand". Het lijkt mij een kastje wat zowel staand als opgehangen kan worden.
Ikzelf zou het het niet doen met ~100 kg erop. Gebasseerd uit eigen klus ervaringen. Indien ik het zou gebruiken zou ik aanpassingen maken. Zoals een vaste achterwand.

Afhankelijk van jou budget en smaak (moet het nieuw en shiny zijn?). Misschien kijken bij kringloop en een zit/wiebel test uitvoeren (afhankelijk eigen gewicht). Of doe het in IKEA winkel? Maar bij de laatste verwacht ik meer boze blikken...

Het laatste wat ik kocht van IKEA is dat erg de grenzen opgezocht worden wat minimaal structueel mogelijk is. Misschien dat oudere kastjes (ook van IKEA) meer solide zijn.
Besta.jpg

Berichten: 3

Re: Aquarium 95kg op Ikea kastje

Hallo Vincent,

bedankt voor je reactie. Ik denk dat ik maar verder op zoek ga naar een echte aquariumonderkast, alhoewel die er ook niet altijd zo stevig uitzien, moeten ze het wel zijn.

Mvrgr,
Pete

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Aquarium 95kg op Ikea kastje

Mijn bijdrage is erg opinie gebaseerd vanachter mijn bureau (mits een definitief antwoord al mogelijk is). Misschien valt het wel mee. Maar de kunstof voetjes en insteek achterwand zie ik algemeen misschien als zwakker punt bij grotere belasting.

Berichten: 3

Re: Aquarium 95kg op Ikea kastje

Ik koop hem dan zonder voetjes.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.605

Re: Aquarium 95kg op Ikea kastje

Zoals ik vertelde: zelf zou ik het in eerste instantie niet doen. Controleer in de winkel met een zit test.

Voor het volgende scenario heb ik angst, dat het tafeltje inelkaar zakt als een parallellogram:

Het enigste wat dat verhinderd is de losse ingestoken achterwand. Of dit effectief genoeg is voor jouw toepassing: naar mijn inzicht niet.
Drama Scenario.jpg

Berichten: 866

Re: Aquarium 95kg op Ikea kastje

ik heb jaren een 60 liter op een trofast gehad.
dat zijn een soort lade rekken
je kan ikea kasten ook lijmen bij het monteren en een schroefje in de muur doet wonderen voor de stabiliteit.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.366

Re: Aquarium 95kg op kastje

Bij mij is ooit een oventje dat in de keuken op net zo'n soort kastje van dezelfde woonwinkel stond, met kast en al naar beneden gekomen doordat het kastje in elkaar stortte. Kastje overleden, oven deed het gelukkig nog.

Resultaat: toch maar een echt keukenkastje gekocht en nog jaren plezier van gehad totdat er een nieuwe keuken kwam.

Ik denk dat een aquarium zwaarder is dan een oventje, dus ik heb mijn bedenkingen bij de haalbaarheid.
Contra principia negantem disputari non potest.

Reageer