waarom millimeter met 2 l

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 101

waarom millimeter met 2 l

Vandaag deed ik de test beterspellen.nl en schreef ik millimeter met 1 l. Dat was fout want het moet met 2 l.
Wat is de logica er achter ? kilo, mini, pico en file hebben de zelfde lange i en krijgen een enkele medeklinker. Een woord als villen heeft duidelijk een korte i en krijgt daar 2 l.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: waarom millimeter met 2 l

Omdat het afkomstig is van het Latijnse "mille", duizend.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: waarom millimeter met 2 l

Dat vrijwel heel Nederland het op zijn Frans uitspreekt zou reden moeten zijn het op zijn Frans te gaan spellen.
de Fransen hebben per slot van rekening begin 19e eeuw de milli centi enzovoort ingevoerd. Oorsprong is dus niet te vergelijken met willen, villen etc,
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: waarom millimeter met 2 l

Jan van de Velde schreef: di 29 aug 2023, 22:31 de Fransen hebben per slot van rekening begin 19e eeuw de milli centi enzovoort ingevoerd.
Al in 1670 was het voorvoegsel bedacht door Mouton, maar ook hij was Frans, dus ook bij hem de dubbele 'l'. Etymologisch is het ontleend aan het Latijn ('duizend passen').

Berichten: 101

Re: waarom millimeter met 2 l

Op mijn gehoor gaan werkt dus niet altijd... Er komt een hoop geschiedenis bij kijken. Taal is levend en gaat me wat boven de pet.

Berichten: 3.934

Re: waarom millimeter met 2 l

Dat het uit het grieks, latijn of Frans komt maakt de vraag natuurlijk niet anders, maar verplaatst de vraag hooguit naar een andere taal. Waarom iets met 1 of 2 letters achter elkaar geschreven moet worden is daarmee dus nog niet beantwoord. Misschien is er wel geen antwoord omdat het gewoon ooit een keuze is geweest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: waarom millimeter met 2 l

Ja, of het uit een andere taal dan het Frans komt is zo ver weg van 1793 dat je het ook kunt weglaten.
Belangrijker is dat het voorvoegsel milli in twee stappen die dichter bij 1793 zijn kunstmatig bedacht werd, zonder natuurlijke taalontwikkeling, maar wel met andere woorden als inspiratie. Toen de makers van het metrieke stelsel in 1793 de voorvoegsels deci, centi en milli bedachten, lieten ze zich inspireren door de kunstmatige eenheden decima, centesima en millesima die Mouton in 1670 had bedacht. De naam millesima was afgeleid van de hoofdeenheid milliare die Mouton ook bedacht had. De naam milliare is denk ik geinspireerd op milliarium, de Romeinse mijlpaal, maar dat is ver weg van 1793.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: waarom millimeter met 2 l

Punt is dat de Fransen het metrieke stelsel bedachten, en in heel Europa (behalve dat eigenwijze eiland, en zo'n uithoek als Zweden) bij wet verplicht stelden (we hadden even kortstondig een soort van voorloper van een soort van Europese Unie)
napo.png
napo.png (33.62 KiB) 1807 keer bekeken
Frans was ook al eeuwenlang de voertaal van de elite hier bij ons. De Franse uitspraak bleef dus ook hangen. En dat vind ik een meer dan afdoende verklaring waarom wij hier de klinker vóór een dubbele medeklinker toch scherp uitspreken.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: waarom millimeter met 2 l

Maar is het niet zo dat de dubbele l in het Frans geen invloed heeft op de uitspraak, en in het Nederlands wel?

In het Frans klinken milli en mili (van millimètre en militaire) hetzelfde, namelijk [mili] in IPA. In het Nederlands klinken ze verschillend, namelijk [mɪli] en [mili] in IPA.

(IPA: [ɪ] kort als in wil, [ i] lang als in wiel)

1 2

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: waarom millimeter met 2 l

of het invloed heeft of niet weet ik niet, misschien is daar een grammaticaregeltje voor, maar ik weet wel dat je op z'n Frans millimètre met twee scherpe i's uitspreekt. En het kan niet anders of wij hebben dat zo van de Fransen gekopieerd.
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: waarom millimeter met 2 l

Wat is een scherpe i, is dat hetzelfde als een korte i (zoals in wil/wiel)?

Als een Fransman millimètre uitspreekt klinkt het voor mij als mieliemètre, dus met lange i's: forvo.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.363

Re: waarom millimeter met 2 l

Millimeter wordt geschreven met een een dubbele L midden in het woord. Het komt voor dat men het met een enkele L schrijft, waarschijnlijk omdat de uitspraak van de I hier een dubbele L suggereert. Het woord komt van het Latijnse woord mille dat 'duizend' betekent. Dat wordt ook met dubbel ll geschreven.

Het woord kwam voor in het Groot Dictee der Nederlandse Taal van 2018. Zin 3 luidde: Uit de meteorologische trukendoos kwamen in juli tezamen circa 314 zonuren tevoorschijn, waartegenover een schamele 10 millimeter neerslag stond; de minuscule aardappels van dit jaar zijn er de wrange souvenirtjes van.
Contra principia negantem disputari non potest.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 4.097

Re: waarom millimeter met 2 l

jkien schreef: za 02 sep 2023, 07:58 In het Frans klinken milli en mili (van millimètre en militaire) hetzelfde, namelijk [mili] in IPA. In het Nederlands klinken ze verschillend, namelijk [mɪli] en [mili] in IPA.
In het Nederlands zeggen we toch ook mieliemeter? Ik hoor geen verschil tussen hoe het in Frans en hoe het in het Nederlands wordt uitgesproken, noch hoor ik verschil in het Nederlands tussen millimeter en militair.

Gebruikersavatar
Berichten: 2.345

Re: waarom millimeter met 2 l

In België spreken we de eerste i van millimeter voor zover ik weet overal kort uit. Dan is een dubbele l ook logisch.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 5.548

Re: waarom millimeter met 2 l

Deze glosbe webpagina geeft een groot aantal in het Nederlands uitgesproken millimeter voorbeeldzinnen; klik op het speaker-ikoon. Inderdaad blijkt mijn stelling dat iedere Nederlander [mɪli] zegt niet te kloppen. Sommige sprekers zeggen [mɪli], anderen [mili]. Ik heb de indruk dat [mɪli] iets vaker voorkomt, maar misschien omdat ik bevooroordeeld ben, je hoort wat je verwacht.

Reageer