Driehoek van Pascal

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 303

Driehoek van Pascal

Op hoeveel manieren kan het woord "STUIFZAND" worden gelezen?

S
TT
UUU
I I I I
FFFFF
etc.

Dat is toch heel simpel een driehoek van Pascal met negen letters (n = 9) en aangezien eerste rij = 2^0 = 1, dan dus: 2^(9-1) = 2^8 = 256? Of mis ik nu iets?

Toelichting is welkom!

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.993

Re: Driehoek van Pascal

Ik begrijp niet wat je bedoelt met "Op hoeveel manieren kan het woord "STUIFZAND" worden gelezen?".

Als je de letters in de juiste volgorde laat staan, maar op één manier, lijkt me.
De letters zelf kun je op 9! manieren rangschikken, maar dan heb je dat woord niet meer, dus dat zal je evenmin bedoelen.

Berichten: 303

Re: Driehoek van Pascal

Het gaat over een piramideconstructie van negen rijen onder elkaar, waarvan ik het eerste deel heb weergegeven. Dus eerste rij van piramide bestaat uit "S", tweede rij uit "TT", derde rij uit "UUU", etc. Dus zoals in bijlage, maar dan met het woord "stuifzand" i.p.v. "mathematics". Volgens mij zijn er 256 manieren om bij de negende rij te komen, dus ook 256 manieren om het woord "stuifzand" te lezen. Klopt dat?
Bijlagen
Piramide.png
Piramide.png (3.09 KiB) 1383 keer bekeken

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.993

Re: Driehoek van Pascal

Ik begrijp wat je bedoelt met de driehoek van Pascal, maar ik snap nog steeds niet wat dat met "manieren van lezen" te maken heeft. Bij STUIFZAND, na de 'S' komt toch altijd de 'T', dan de 'U', etc.?

Berichten: 303

Re: Driehoek van Pascal

Laat ik het anders stellen: op hoeveel manieren is er een route te bedenken van S (rij 1) langs alle opeenvolgende rijen (dus hierna T, hierna U, hierna I, etc. etc.) naar een D (rij 9) in een piramidevormige constructie als hierboven. Iedere route is hierbij dan "een manier van lezen".

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.993

Re: Driehoek van Pascal

Als je bedoelt op hoeveel manieren je bij de onderste laag kunt komen, dan klopt het wat je in je eerste bericht schreef.
Bij STUIFZAND dus 28 manieren.

Berichten: 463

Re: Driehoek van Pascal

... en voor MATHEMATICS 11! = 39916800 manieren als je bij elke rij-overgang de kolomkeuze niet beperkt,
dat wil zeggen: als je dit:
mathematics.png

ook als een geldige route ziet.

Berichten: 303

Re: Driehoek van Pascal

Dank voor de toevoeging! Maar dan klopte mijn gedachte

Reageer