hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

Moderators: dirkwb, Xilvo

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 14

hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

Mensen met de juiste kennis,

Ik heb een last met het zwaartepunt uit het midden. Om deze last horizontaal te kunnen hijsen, zal ik de draad aan zijde B moeten verlengen.

Mijn vraag aan jullie is: hoe reken ik uit hoeveel ik de draad aan zijde B moet verlengen zodat de last horizontaal los komt?



Mijn dank is groot
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-10-31 193913.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

Misschien begrijp ik de vraag niet goed maar volgens mij hoeft de draad niet verlengd te worden. Zolang het zwaartepunt in horizontale richting tussen A en B blijft zal de last horizontaal blijven hangen.

Berichten: 270

Re: hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

Bereken de kracht in hijskabel A en B
Bereken de verlenging van elke kabel en weet je het optredende lengte verschil

Berichten: 14

Re: hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

Xilvo schreef: di 31 okt 2023, 21:08 Misschien begrijp ik de vraag niet goed maar volgens mij hoeft de draad niet verlengd te worden. Zolang het zwaartepunt in horizontale richting tussen A en B blijft zal de last horizontaal blijven hangen.
Excuses, ik begrijp de verwaring
aangepaste situatie schets

Hierbij zal het zwaartepunt de neiging hebben om recht onder het hijsoog te gaan hangen.
Bijlagen
Schermafbeelding 2023-11-01 083941.png

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

Als het draaipunt van de hijsbalk (dus het hijsoog) precies midden onder de hijsbalk zou liggen, op de verbindingslijn van de bevestigingspunten van de twee draden, dan is de enige mogelijkheid het zwaartepunt recht onder het hijsoog te krijgen kantelen van het blok. Het is dan niet mogelijk het blok horizontaal te laten hangen.

Als het hijsoog boven de hijsbalk ligt (zoals getekend), dan kun je het zwaartepunt van het horizontale blok wat zijdelings verplaatsten door kantelen van de hijsbalk. Dan heb je inderdaad ongelijke draadlengtes nodig.

Dan zou je zoiets krijgen:
hijsdraad.png
De massa van hijsbalk, hijsoog en de verbinding ertussen is verwaarloosd.

Berichten: 863

Re: hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

het hijsoog verplaatst ook als deze direct op of zelfs in het centrum van de hijsbalk zit

voor een exacte berekening is de maatvoering van de hijsbalk nodig.
het werkt overigens ook zonder hijsbalk

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 9.986

Re: hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

boertje125 schreef: wo 01 nov 2023, 15:01 het hijsoog verplaatst ook als deze direct op of zelfs in het centrum van de hijsbalk zit
Het hijsoog is waar de hele constructie aan hangt. Ik zie niet hoe die de positie van het hijsoog kan veranderen.
boertje125 schreef: wo 01 nov 2023, 15:01 het werkt overigens ook zonder hijsbalk
Wát werkt dan ook?

Technicus
Berichten: 1.166

Re: hijsdraad aan 1 zijde verlengen.

In dit geval zijn er 2 mogelijkheden:
  • een hijsbalk/evenaar met een verstelbaar hijsoog, of verstelbare jukken
  • een spreider met een tweesprong
Voorbeeld spreider:
spreider.png
De ketting/kabellengtes kan je dan zelf opmeten in een tekening op schaal. Waarbij je rekening moet houden met de maximale spreidhoek, sterkte kabel/ketting en maximale normaalkracht in de spreider.

Reageer