welke chemicaliën zitten er in een alcoholtest?

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer
Berichten: 3

welke chemicaliën zitten er in een alcoholtest?

Ik wil graag weten welke chemicaliën er gebruikt worden in die wegwerp alcohol-blaastests. Ik heb twee soorten gevonden. Ze doen allebei iets met redox reacties. ( heb al mijn info via Google en ben geen scheikundige helaas)

De eerste heeft gele kristallen en wordt al meer dan 20 jaar verkocht. De fabrikant zegt dat het helemaal veilig is, maar nu lees ik op Google dat er potassium dichromate in zit, wat blijkbaar super gevaarlijk en kankerverwekkend is. Heb de fabrikant gebeld en die zegt dat alles officieel goedgekeurd is en er in 20 jaar niks is misgegaan. Maar ik vind dat een beetje een vaag antwoord want wat gebeurd er als er iemand voor de grap heel hard zuigt ipv blaast op zon ding? Of zijn de hoeveelheden te weinig?

Dan is er nog een tweede test van een andere fabrikant met witte kristallen. Die beweert ook dat het helemaal veilig is, en gaat zelfs zo ver om te zeggen dat die eerste test (van een andere fabrikant) super gevaarlijk is omdat daar potassium dichromate in zit, terwijl hun eigen test dat niet heeft.
Our tests do not contain potassium dichromate, a poisonous and carcinogenic
compound used in older generation breathalysers.
Maar die persoon wil me niet vertellen wat er precies in zit. Nou ja, niet alles. Ik heb wel ontdekt dat er zwavelzuur (sulphuric acid) en orthofosforzuur (orthophosphoric acid) in zitten, en dat klinkt ook niet echt smakelijk.

Is er hier iemand die hier verstand van heeft of die me kan vertellen hoe ik erachter kan komen wat er precies in die tests zit?
Dank.

Berichten: 303

Re: welke chemicaliën zitten er in een alcoholtest?

Hexavalent chroom in kaliumdichromaat (K2Cr2O7) kan inderdaad structuurveranderingen in DNA teweegbrengen (via oxidatieve stress) en is zo potentieel carcinogeen. Zwavelzuur en fosforzuur komen -zij het in zeer lage concentraties- ook voor als niet-vluchtige zuren in het menselijk lichaam, die normaliter renaal geklaard worden. Ik kan me voorstellen dat inhalatie gepaard gaat met kortademigheidsklachten door bronchoconstrictie, zeker bij hyperreactieve luchtwegen (zoals bij astma).

Berichten: 3

Re: welke chemicaliën zitten er in een alcoholtest?

Dank!... als niet scheikundige is het nog niet helemaal helder. De eerste test is duidelijk niet oke begrijp ik maar die tweede, is die nou schadelijk in gebruik of valt dat wel mee? en weet u misschien een lab waar ik dat kan laten testen? Ik had er een gevonden maar die vroegen sowieso 2500 euro ( vond ik een beetje vreemd als je nog niet weet wat je gaat onderzoeken maar dat kan aan mij liggen)

Gebruikersavatar
Berichten: 10.564

Re: welke chemicaliën zitten er in een alcoholtest?

Een beetje nuance. Kaliumdichromaat is inderdaad kankerverwekkend. Maar het hangt daarbij wel heel sterk af hoe het gebruikt wordt. Het materiaal zelf, als poeder, is erg schadelijk en kankerverwekkend, omdat het poeder gemakkelijk verstuift en je het dan via ademhaling binnenkrijgt.

Maar in een alcohol-tester zit het stevig ingepakt en zelfs door eraan te zuigen zul je het niet binnenkrijgen. In sommige gevallen gaat het zelfs om een gel die gemaakt is van een oplossing van dichromaat. Dan is de blootstelling echt 0. En in alle gevallen gaat het maar om miniscule hoeveelheden, totaal niet te vergelijken met de gevallen waarin mensen het op industriëe schaal verwerkten en waarop de link met longkanker is gebaseerd.

Je moet die opmerkingen van de producent van dat alternatieve dingetje dan ook met een grote korrel zout nemen. En als iemand niet wil zeggen wat erin zit, is het ook raadzaam on voorzichtig te zijn.

Zwavelzuur en fosforzuur zijn op zich niet al te schadelijk. Maar met alleen zwavelzuur en fosforzuur kun je geen alcohol aantonen. Dus er zit meer in, en zolang niet duidelijk is wat, kan het minstens zo ongezond zijn als een teter op basis van dichromaat.

2500 euro voor een analyse is niet zo veel, zeker als men helemaal niet weet wat er precies onderzocht moet worden.
Maar je moet wel erg goed nadenken wát je nu precies wil weten, want anders is het risico levensgroot dat je straks 2500 euro armer bent, en een antwoord hebt gekregen waar je nog steeds niet veel mee kan.
Cetero censeo Senseo non esse bibendum

Reageer