Airco bevriezings kans berekenen.

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 9

Re: Airco bevriezings kans berekenen.

Met de kans op bevriezing wek ik mogelijk een verkeerd beeld, het gaat er over of de Airco wel of niet gebruikt kan worden (afhankelijk van de bevriezingskans).

Ik heb nu deze code als begin:
------------------------------------------------------------------
procedure TForm1.Airco_Mag_Wel_Niet_Aan();
var
Airco_mag_Aan: Boolean;

begin
Airco_mag_Aan := True;

if (Buiten_Temperatuur <= 4.7) and (Buiten_Vochtigheid > 95) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 4.4) and (Buiten_Vochtigheid > 90) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 4.1) and (Buiten_Vochtigheid > 85) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 3.8) and (Buiten_Vochtigheid > 80) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 3.5) and (Buiten_Vochtigheid > 75) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 3.1) and (Buiten_Vochtigheid > 70) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 2.8) and (Buiten_Vochtigheid > 65) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 2.5) and (Buiten_Vochtigheid > 60) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 2.2) and (Buiten_Vochtigheid > 55) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 1.9) and (Buiten_Vochtigheid > 50) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 1.6) and (Buiten_Vochtigheid > 45) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 1.3) and (Buiten_Vochtigheid > 40) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 1.0) and (Buiten_Vochtigheid > 35) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 0.7) and (Buiten_Vochtigheid > 30) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 0.4) and (Buiten_Vochtigheid > 25) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 0.1) and (Buiten_Vochtigheid > 20) then Airco_mag_Aan := False;
if Airco_mag_Aan then
begin
Label4.Text := 'Airco kan gebruikt worden';
end
else
begin
Label4.Text := 'Airco niet gebruiken';
end;
end;
------------------------------------------------------------------
Hoe zou ik in deze code de Windsnelheid op kunnen nemen ?
Tips en ideeen zijn zeer welkom

Berichten: 9

Re: Airco bevriezings kans berekenen.

Ik ben weer een beetje verder, wat vinden jullie van deze opzet ?

procedure TForm1.Airco_Mag_Wel_Niet_Aan();
var
Airco_mag_Aan: Boolean;
Buiten_Vochtigheid: Single;
Wind_Richting: String;
Wind_Snelheid: Single;
Buiten_Temperatuur: Single;
Buiten_Vochtigheid_Aandeel: Single;
Wind_Richting_Aandeel: Single;
Wind_Snelheid_Aandeel: Single;
Totaal_Aandeel: Single;

begin
Airco_mag_Aan := True;

//Aandeel bepaling:
Buiten_Vochtigheid_Aandeel := Buiten_Vochtigheid * 1.0; //

//Wind_Richting_Aandeel: (de Airco staat op het ZZO)
if Wind_Richting = 'N' then Wind_Richting_Aandeel := 10;
if Wind_Richting = 'NNO' then Wind_Richting_Aandeel := 20;
if Wind_Richting = 'NO' then Wind_Richting_Aandeel := 30;
if Wind_Richting = 'ONO' then Wind_Richting_Aandeel := 40;
if Wind_Richting = 'O' then Wind_Richting_Aandeel := 50;
if Wind_Richting = 'OZO' then Wind_Richting_Aandeel := 80;
if Wind_Richting = 'ZO' then Wind_Richting_Aandeel := 90;
if Wind_Richting = 'ZZO' then Wind_Richting_Aandeel := 100;
if Wind_Richting = 'Z' then Wind_Richting_Aandeel := 90;
if Wind_Richting = 'ZZW' then Wind_Richting_Aandeel := 80;
if Wind_Richting = 'ZW' then Wind_Richting_Aandeel := 50;
if Wind_Richting = 'WZW' then Wind_Richting_Aandeel := 40;
if Wind_Richting = 'W' then Wind_Richting_Aandeel := 30;
if Wind_Richting = 'WNW' then Wind_Richting_Aandeel := 20;
if Wind_Richting = 'NW' then Wind_Richting_Aandeel := 10;
if Wind_Richting = 'NNW' then Wind_Richting_Aandeel := 5;
//---

Wind_Snelheid_Aandeel := Wind_Snelheid * 5; //
Totaal_Aandeel := (Buiten_Vochtigheid_Aandeel + Wind_Richting_Aandeel + Wind_Snelheid_Aandeel) / 3;

if (Buiten_Temperatuur <= 4.7) and (Totaal_Aandeel > 95) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 4.4) and (Totaal_Aandeel > 90) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 4.1) and (Totaal_Aandeel > 85) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 3.8) and (Totaal_Aandeel > 80) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 3.5) and (Totaal_Aandeel > 75) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 3.1) and (Totaal_Aandeel > 70) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 2.8) and (Totaal_Aandeel > 65) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 2.5) and (Totaal_Aandeel > 60) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 2.2) and (Totaal_Aandeel > 55) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 1.9) and (Totaal_Aandeel > 50) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 1.6) and (Totaal_Aandeel > 45) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 1.3) and (Totaal_Aandeel > 40) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 1.0) and (Totaal_Aandeel > 35) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 0.7) and (Totaal_Aandeel > 30) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 0.4) and (Totaal_Aandeel > 25) then Airco_mag_Aan := False;
if (Buiten_Temperatuur <= 0.1) and (Totaal_Aandeel > 20) then Airco_mag_Aan := False;

if Airco_mag_Aan then
begin
Label4.Text := 'Airco kan gebruikt worden';
end
else
begin
Label4.Text := 'Airco niet gebruiken';
end;
end;

Berichten: 31

Re: Airco bevriezings kans berekenen.

MMSoft schreef: za 13 jan 2024, 18:22 Wij warmen de woonkamer op met de CV, en houden deze op temperatuur met de Airco.
Nu bevriest de buiten unit van deze Airco soms.
Als de bevriezings kans te groot is wil ik de Airco niet/minder gebruiken.

Ik probeer al een hele tijd te bepalen hoe groot de kans is dat deze bevriest.
Daarvoor heb ik de Buitentemperatuur, de Buitenlucht vochtigheid en het dauwpunt (buiten).

Maar ik krijg dit maar niet goed werkend, dus hoe zou ik dit het beste kunnen berekenen/bepalen denken jullie ?
Als de buitenunit bevriest ,heeft de airco of niet genoeg gas ,of de sensoren zijn defect voor de defrosting.
Het hangt in mijn bedrijf helemaal vol met airco s en warmtepompen dit zijn de standaard problemen.
En ook bij -5 werkt het nog.

Reageer