Zijn er uitgestorven achternamen

Moderator: Rhiannon

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Berichten: 1.780

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

In elk archief in Nederland staan de gedrukte gegevens van de volkstelling van 19zovelen50 (54? Zou ik moeten nazoeken. Is vast te googelen op volkstelling). Daarin staan, per provincie het aantal vermeldingen van alle toen aanwezige achternamen.

Een aardige indicatie van de huidige stand van zaken geeft de al door JanvdV genoemde www.nationaletelefoongids.nl Daar kun je namelijk in heel Nederland tegelijk zoeken.

Er zijn overigens volop uitgestorven familienamen. Kijk maar eens in de rode boekjes van het Nederlands Adelsregister, waar veel namen voorkomen die niet zo makkelijk ook door talloze andere families gedragen worden.

Iets anders is inderdaad dat een familienaam uitsterft, terwijl er nog volop andere families met dezelfde naam bestaan. Vroeger kon dan de dochter haar naam overerven aan haar kinderen, die dan een dubbele achternaam kregen, met de (uitstervende) naam van de moeder voorop. Een voorbeeld is de familie De Mol-Moncourt. Er was ooit, in de 18de of 19de eeuw een De Mol met enkel een dochter die huwde met een Moncourt. De naam De Mol stierf dus uit, maar alleen in die tak, helaas, want anders hadden we nu wellicht niet met Talpa opgescheept gezeten.

Tegenwoordig kunnen ouders kiezen of hun kinderen de naam van vader of moeder krijgen. Of de dubbele-naam-regel nu nog bestaat weet ik niet.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 38

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

In Jongens en Wetenschap (1 of 2) heb ik ooit gelezen dat de middelgrote familienamen stijgen in aantal, en de kleintjes dalen. De presentatoren van het bijhorende radioprogramma hadden toegang tot een database van alle Belgische achternamen, en sommige daarvan bleken maar 1 keer voor te komen. Een achternaam kan dus duidelijk uitsterven.
Programming today is a struggle between software engineers trying to build bigger and better idiot-proof programs, and the universe trying to produce bigger and better idiots. So far, the universe is winning.

Berichten: 1.780

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

In elk archief in Nederland staan de gedrukte gegevens van de volkstelling van 19zovelen50 (54? Zou ik moeten nazoeken. Is vast te googelen op volkstelling). Daarin staan, per provincie het aantal vermeldingen van alle toen aanwezige achternamen.
Zelf zoekend kwam ik er achter dat het 1947 is:

"Het belangrijkste werk van deze [Koninklijke Nederlandse] academie [van Wetenschappen] is het Nederlands repertorium van familienamen.

Dit repertorium geeft een overzicht van de familienamen en de aantallen dragers van die familienamen, zoals opgegeven bij de Volkstelling van 31 mei 1947.

Tussen 1963 en 1988 is het repertorium in veertien delen uitgegeven. Een deel per provincie en drie afzonderlijke delen voor de steden Amsterdam, Den Haag en Rotterdam
".

Deze info staat hier, inclusief nog veel en veel meer info over familienamen in Nederland en België.
<i>Si vis pacem paralellum</i> (J. Goedbloed)

Berichten: 142

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Nou ja, volgens dat domme Google zal ik dus toch niet degene zijn die mijn achternaam laat uitsterven :)
All errors are intentional but mistakes could have been made.

Berichten: 10

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

mark34 schreef:Ik denk zelf dat de tijd daarvoor tekort is om een achternaam te laten uitsterven , want hoelang heeft men in Nederland een daadwerkelijke achternaam ( ik bedoel dan de burgers die niet van adel zijn )?  

De achternaam Naaktgeboren bestaat nog steeds , en vele namen met een combi AE zijn later vervangen door dubbel AA

Maar volgens mij is er nog geen achternaam die uitgestorven is  in Nederland
Zeker wel, zie maar eens wat oudere archieven 1600/1700 daarin voorkomende familie namen zijn relatief vaak niet meer genoemd in het grote naamoverzicht van Nederland van plm 1948.

Berichten: 17

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Wijzigingen komen(/kwamen) vaak voor, vooral bij het aangeven bij de burgelijke stand gaat er wel eens iets mis waardoor iemand met een iets andere naam dan hoort wordt aangegeven. (voorbeeld --> Jansen wordt Janssen)

Ook kan een tussenvoegsel veranderen als je naar een ander land verhuist.

Hier komt "van" veel voor als tussenvoegsel, in Duitsland is het "von" en in Frankrijk is het "de".

Ik weet zo ook dat er in de Franse geschiedenis meerdere belangrijke personen voorkomen met mijn achternaam, maar, bij hen is het tussenvoegsel "de" en bij mij is dat "van". In theorie zou het dus familie kunnen zijn.

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Jan van de Velde schreef:http://www.finext.nl/media/pdf/Reference%2...ransavia-NL.pdf

een recent artikel, en die Marcel is vast niet zo oud dat zijn overlijdensrisico sinds het schrijven hiervan onverzekerbaar zou zijn.... :D zoek op <span style='color:blue'>Vastwijk</span>

Voor Flotat vind ik nog één vermelding in de nationale telefoongids, maar of die telt weet ik niet, want de volledige vermelding is <span style='color:darkred'>Flotat Burink J.</span>

In Frankrijk lopen er nog zat rond zo te zien.

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Hallo,

Hierbij wil ik zeggen dat de naam Flotat nog niet is uitgestorven, de naam Flotat Burink, is de vrouw van mijn opa. En ben geecht door zijn zoon Winnifred. ook heeft hij een echte zoon die de naam Flotat draagt en mijn broers en ik zijn nog de enige die de naam dragen. De laatste 3 volgens mij.

Groet Manuel Flotat.

Berichten: 1.286

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Ik draag de naam Hartmans, voor 1700 heete mijn voorouders Hartman. Nu werdt mijn familienaam met of zonder de s geschreven. De s duidt op soon (oud Nederlands), hetgeen betekent Hartmansoon. Vroeger was alleen een Patroniem dat later een vaste familienaam werd, voor de officiele invoering van een vaste familienaam in 1811. Een Patroniem beteketn alleen vaders voornaam, zoals Heijrick Gerrits, Jan Cleassen, Pieter Jans(sen) etc. Er zijn inderdaad namen die door een stamhouder niet meer worden gedragen, zoals Fuijckschot, het oude geslacht Witbol(s), een familie die in Rijsbergen, Breda en Lage Zwaluwe in de 16e, 17e en 18e eeuw voorkwamen. In mijn familie is de Hartmans-tak in de 18e eeuw uitgestorven. Momenteel leeft van mijn familie nog zo''n 50 naamdragers over e wereld, de meeste zijn reeds in de 70 en 80 jarige leeftijd. Maar het is te vroeg te zeggen dat mijn familienaam zal uitsterven!! Er zijn ook vele adellijke geslachten uitgestorven, zoals Boutersem, Wezenmaal, Van Oplinter, Van Perk en vele Nederlandse adellijke families, en gewone burgers.

Gebruikersavatar
Moderator
Berichten: 51.273

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Manuel Flotat schreef:ook heeft hij een echte zoon die de naam Flotat draagt en mijn broers en ik zijn nog de enige die de naam dragen. De laatste 3 volgens mij.

Groet Manuel Flotat.
Dan gaan jullie je best moeten doen :D
ALS WIJ JE GEHOLPEN HEBBEN...
help ons dan eiwitten vouwen, en help mee ziekten als kanker en zo te bestrijden in de vrije tijd van je chip...
http://www.wetenscha...showtopic=59270

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Dan gaan jullie je best moeten doen :D
Haha, even korte uitleg hoor, zoals ik al vertelde zijn ik en mijn broer geëcht door een echte Flotat. Onze pleegvader heeft 1 volle zoon met onze moeder. Inmiddels is mijn pleegvader overleden. en de volle zoon is nog maar 12 en wordt 13 hij is de jongste. Ik ben 23 en de andere is 28 hij wordt binnenkort vader, dus de naam wordt doorgegeven maar de bloedlijn (nog) niet.

groet

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Ook ik ben van mening dat er vanaf de officiële invoering van de achternaam in 1811 geen achternamen zijn die uitgestorven zijn.

Wellicht dat er voor deze tijd namen hebben bestaan die nu niet meer bestaan, maar in hoeverre kan je dat toetsen?

Binnen een generatie kon een naam veranderen (bv Adriaan Johanneszoon, zijn zoon kreeg dan Franciscus Adriaanszoon).

En echte achternamen werden niet gebruikt zoals tegenwoordig.

Daarbij ligt het er maar net aan hoe je ernaar kijkt. Vinden we dat als bijvoorbeeld de achternaam Boer verandert in van den Boer dat de naam Boer uitgestorven is, of alleen veranderd?

En hoe zit dat inderdaad met namen in het buitenland? Bv het Duitse Brüchmann wordt in Nederland Brugman.

Vinden we dat uitsterving of alleen verbastering.

En dan denk ik nog, kan een naam ooit wel verdwijnen? Een stamboom bestaat altijd uit verschillende takken en er moet wel veel gebeuren voordat alle takken uitgestorven zijn, danwel alleen in vrouwelijke lijn nog bestaan.

Berichten: 4.502

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Hier kun je ruim 150 miljoen namen vinden:

http://www.geneanet.org/?origin=fl100m_rechrap

Sterkte! :D

Berichten: 474

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Even een zijspoor: Wist je dat achternamen van rijkswege ook wel een sverandert moest worden?

Mijn Opa, van mijn moeders kant, heette als kleine jongen Vis van achteren, maar omdat deze naam zoveel voorkwam in zijn omgeving moest de helft verandert worden in Visch. Ze hbben dat gelukkig wel met hele families gedaan :D .

zo kwam ik even op een oude topic, door die linkjes onderaan..................
[center]Every day is a gift, that's why they call it 'the present'.[/center]

Berichten: 4.502

Re: Zijn er uitgestorven achternamen

Via genealogisch onderzoek zijn de door Napoleon "afgedwongen"namen wel te volgen in een stamboom en zie je er geregeld verdwijnen.

Oudere burgelijke namen zijn oa.in Friesland en ook oostNederland moeilijk te traceren.

Adelijke namen,welke genealogisch al te vinden zijn in 1100 zijn moeilijker te traceren en het probleem in oudere tijden,tot ca.1900 (als ik me niet vergis),was ook dat er nog niet zoveel condooms in de handel waren en er dus veel bevruchte en niet gehuuwde dames noodgedwongen door de society in het huwelijk traden met zaad aan boord dat niet van de huwelijkspartner was maar de geborene wel de naam van "pa"kreeg.

In vroeger tijden werden die kindjes (in Zeeuws Vlaanderen oa) wilden genoemd!

Reageer