stinkbom

Moderator: ArcherBarry

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stinkbom

Ammoniumsulfide kan ook, het zijn allemaal eenvoudige sulfiden:

Na2S + 2 H+ -> H2S + 2 Na+

Inplaats van Na kan je ook NH4, Fe of bijvoorbeeld K nemen.

Re: stinkbom

pyriet is gewoon ijzersulfide, en ijzersulfide kan je makelijk maken. het komt van een reactie tussen ijzerpoeder en zwavelpoeder. het enigste wat je nodig hebt is een flinke slijptol, een oude fiets, en geduld, en na een kwariertje heb je genoeg ijzerpoeder. je kan langer, maar dan wordt de giftige werking alleen groter. kijk hoeveel je hebt, en voeg even veel zwavelpoeder toe. dat is in de apotheek te koop, ik weet niet precies waar voor, maar ik heb een kilopot zwavelpoeder gezien om dieren af te schrikken. dat meng je en warm je op (Let Op, het moet warmer worden dan een kaarsvlam, en ook een alcoholvlam. als je een gasfornuis hebt, kan het warm genoeg worden, anders steek je er een magnesiumlint in). Als de reactie optreed, dan zie je het duidelijk gloeien. geen gloeien, geen ijzersulfide, en geen waterstofsulfide later.

om het waterstofsulfide vrij te laten komen moet het ontstane poeder in zuur gegooid worden, zoutzuur werkt goed.

Ik heb (met grove schattingen) berekeningen gemaakt aan de hoeveelheid die nodig is om de MAC (maximaal aanvaardbare concentratie) waarde te overschrijden, en als je het in een lokaal wil doen, en in een aula kon een heele theelepel gebruikt worden (een lokaal is ongeveer 50 keer kleiner, wij hebben een grote aula) maar een mespunt heeft al meer dan genoeg effect!

waar stinkt boterzuur eigenlijk naar?

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stinkbom

Realiseer je bij het maken van H2S dat het een zeer giftig gas is, goed vergelijkbaar met blauwzuur. Het belangrijkste verschil is dat blauwzuur een veel minder sterke geur heeft dan H2S zodat vergiftigingen met waterstofsulfide veel minder voorkomen.

Maak dus beslist niet meer dan nodig voor een stank effect! Als je ijzersulfide maakt op de hierboven beschreven manier: zowel zwavel als ijzerpoeder zijn licht ontvlambare stoffen: Een kort contact met vuur kan zorgen dat het blijft branden. Neem dus je voorzorgen als je dit zou willen maken.

Boterzuur heeft de geur van limburgse kaas: geconcentreerde zweetsokken van de ergste soort.

Re: stinkbom

kan dit ook met kopersulfaat??

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stinkbom

kan dit ook met kopersulfaat??


Nee
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 407

Re: stinkbom

met natriumhydroxide een aantal eieren en wat warm water gaat het ook stinkt voor verschillende dage :shock:

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stinkbom

met natriumhydroxide een aantal eieren en wat warm water gaat het ook stinkt voor verschillende dage :shock:
Zonder de natriumhydroxide ook wel, gewoon de eieren laten rotten.

Natriumhydroxide is sterk bijtend, dus nadenken voordat je dat gebruikt!
β-Damascenon en maneschijn

Berichten: 407

Re: stinkbom

de natriumhydroxide zorgt ervoor dat de eieren sneller gaan rotten... maar je hebt gelijk het is niet echt noodzakelijk rottende eiren stinken ook goed het duurt alleen langer om het te maken.

Gebruikersavatar
Berichten: 1.750

Re: stinkbom

je kan ook gewoon een ei op de grond knatsen.

geen schemiche reactie?

wel het is een oxidatie

Berichten: 133

Re: stinkbom

Neem een vingerafdrukvrije fles(ik neem aan dat je weet hoe je een fles vingerafdrukvrij krijgt)
Wat is het nut van een vingerafdrukvrije fles?

Berichten: 1

Re: stinkbom

nog ff over die stink bom...

ik heb zelf een stinkbom uitgevonden en later laten testen door een hoog onderzoeks lab. het is wel wat moeilijk om te maken. je moet 2 vloeistoffen maken:

Nr 1:

als eerst pak je een GLAZEN flesje die heel schoon is. dan doe je daar gewoon wat

citoenzuur in. (hoe sterker de citroen hoe meer het gaat stinken). vervolgens doe je daar een beetje zout bij. dan doe je er een rauw ei (zonder schil) in. Tot slot doe je daar nog wat houtskool bij. en laat het 1/2 weken staan.

Nr2:

Voor het 2e stof pak je een bakje wat niet kan smelten of branden. doe daar gewoon wat water in. vervolgens doe je daar wat zinkoxid of inkt met zout bij.

laat dat gloedje koken voor ongeveer 3 min.

later gied je het ene bij het andere en stink het los...

(ps: het werkt echt goed en gaat niet zo snel weg alleen met coca cola is het best goed weg te maken)
unknown

Berichten: 582

Re: stinkbom

JanMeut schreef:Realiseer je bij het maken van H2S dat het een zeer giftig gas is, goed vergelijkbaar met blauwzuur. Het belangrijkste verschil is dat blauwzuur een veel minder sterke geur heeft dan H2S zodat vergiftigingen met waterstofsulfide veel minder voorkomen.

Maak dus beslist niet meer dan nodig voor een stank effect! Als je ijzersulfide maakt op de hierboven beschreven manier: zowel zwavel als ijzerpoeder zijn licht ontvlambare stoffen: Een kort contact met vuur kan zorgen dat het blijft branden. Neem dus je voorzorgen als je dit zou willen maken.

Boterzuur  heeft de geur van limburgse kaas: geconcentreerde zweetsokken van de ergste soort.
H2S bind zich aan hemoglobine, Cyanide aan de enzymen. Een Cyanide lijkt mij daarom veel giftiger dan H2S. HCN ruikt naar amandelen.

Jaren geleden heel wat H2S gemaakt, en ingeademd.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het onschuldig is, maar in kleine hoeveelheden kan het geen kwaad. Anders kan je ook geen eitje meer pellen.
Het eerste wiel was echt niet rond

Gebruikersavatar
Berichten: 2.116

Re: stinkbom

wombat schreef:H2S bind zich aan hemoglobine, Cyanide aan de enzymen. Een Cyanide lijkt mij daarom veel giftiger dan H2S. HCN ruikt naar amandelen.

Jaren geleden heel wat H2S gemaakt, en ingeademd.

Hiermee wil ik niet zeggen dat het onschuldig is, maar in kleine hoeveelheden kan het geen kwaad. Anders kan je ook geen eitje meer pellen.
Ook het inademen van een kleine hoeveelheid blauwzuur is 'ongevaarlijk'. Anders zou bijvoorbeeld het eten van amandelen of gevulde speculaas een riskante bezigheid zijn.

Hoewel er zeer wisselende waardes worden gegeven voor de giftigheid van HCN en H2S kan je wel stellen dat HCN nog een stukje giftiger is.
β-Damascenon en maneschijn

Re: stinkbom

Ik heb vanmiddag een leeg potje van olijven gevuld waar nog wat vocht in zat (dit is al ranzig genoeg!!).

In het potje zit nu:

- Schillen van 2 aardappels

- 2 eieren

- Halve schil van een sinaasappel

- Olie (gewoon universele blokolie van de blommer :D )

- Water

- Zuur olijven vocht

Ik laat deze tot oudjaar dicht, dat is nog zo'n 2 1/2 maand.

Ik hoop dat dit wat word.

Foto van de stinkbom:

http://www.megaupload.com/?d=TA0T87SI

Groeten, Pim

Re: stinkbom

Iets makkelijker voor je truc is een stinkbommetje te kopen!

Gewoon in de feestwinkel! Zit in glazen ampul. Muizeval kopen, ampul erop en borgpen met een touwtje laten verwijderen.

Dit alles bijvoorbeeld in een schoenendoos verpakken als geintje of surprise. Tekst trek maar aan het touwtje en de lucht wordt fris doet wonderen voor de nieuwschierigen....

Succes ermee!

Gesloten