Is licht EM-verschijnsel?

Moderator: physicalattraction

Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
Reageer

Is licht EM-verschijnsel?

Is licht een elektromagnetisch verschijnsel? Ik kan het nog steeds niet vatten, want het laat zich niet beinvloeden door magnetische velden. De velden die door een spoel opgewekt worden (EM-velden, voornamelijk magnetisch) kunnen WEL omgebogen worden. Elektrische velden kunnen ook omgebogen worden. Dat is voor mij genoeg bewijs dat Einstein en Maxwell fout zaten, tenzij jij mij kunt bewijzen WAAROM LICHT NIET AFBUIGT ONDER INVLOED VAN EEN (ELEKTRO-)MAGNETISCH VELD TERWIJL ANDERE EM-GOLVEN WEL KUNNEN AFBUIGEN. :shock:

Re: Is licht EM-verschijnsel?

Sterker nog, misschien is die hele theorie dat lichtafbuiging waargenomen is in de buurt van grote massa's wel gebaseerd op het feit dat licht afbuigt op het magnetisch veld van die massa. De aarde heeft toch ook een magnetisch veld? Wat is dit voor omgekeerde wereld. Soms ben ik op zoek naar die antwoorden die ik niet kan vinden, en ik wil een keer rustig kunnen slapen. :shock:

We weten dat licht wel afbuigt bij temperatuursverandering (hete lucht heeft andere dichtheid dan koude lucht, dus licht breekt). Terug naar dat experiment van Einstein: misschien buigt het licht af vanwege het temperatuursverschil van de massa (= planeet) en de temperatuur van het heelal. Wie geeft alsjeblieft antwoord...? ;)

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Is licht EM-verschijnsel?

Waar heb jij gelezen dat electromagnetische golven afbuigen?

Re: Is licht EM-verschijnsel?

Niet direkt afbuigen, kijk:

Een draad veroorzaakt EM-straling. Nu houd ik een magneetje in de buurt van dat draad en voila! Ik heb de magnetische component beinvloed. Heb ik gelijk of heb ik gelijk? (bewijs 1)

Bovendien, licht plant zich voort door fotonen. EM-golven zoals je ziet bij een antenne, is een magnetische component die een elektrische component opwekt, wat weer een magnetische component opwekt, wat weer een elektrische component opwekt... bla bla. (bewijs 2)

Nog een bewijs (3) dat licht geen EM-verschijnsel is:

stel ik heb een draad waardoor een hoge stroom loopt. De draad wordt warm en ik krijg licht. Dat is logisch, vanwege de WARMTE. Het volgende voorbeeld is anders, want nu ga ik niet de stroom laten toenemen, maar wel de frequentie. Dat betekent dus dat de draad niet warm wordt. Nu is de frequentie erg hoog geworden (70.000 GHz of zo) en dat is de frequentie van zichtbaar licht, dus nu moeten er fotonen uit de draad komen. Een draad met fotonen? Raken die fotonen niet op? Is het mogelijk een draad te maken waar wel fotonen uit kunnen, maar niet naar binnen? Dan zou je uiteindelijk een "lege" draad krijgen. Waar komen fotonen eigenlijk vandaan, kan iemand mij dat nou eindelijk zeggen? Ik heb elektrotechniek gestudeerd, maar ik kan niet eens antwoord geven op bovenstaande vragen. Wat zijn dit voor opleidingen in Nederland? De hoogste frequenties die met oscillators bereikt zijn (waarvan ik heb gehoord) zijn 300 GHz, dat is al veel. Maar ik heb het dus over een theoretische oscillator van 70.000GHz of meer.

Kun je mij hiermee helpen? Ik heb de basistheorie van Maxwell achter de rug.

Gebruikersavatar
Berichten: 9.240

Re: Is licht EM-verschijnsel?

Repeltepeltje schreef:Niet direkt afbuigen, kijk:

Een draad veroorzaakt EM-straling. Nu houd ik een magneetje in de buurt van dat draad en voila! Ik heb de magnetische component beinvloed. Heb ik gelijk of heb ik gelijk? (bewijs 1)
Leer eerst het verschil tussen gelijkspanning en wisselspanning.
Bovendien, licht plant zich voort door fotonen. EM-golven zoals je ziet bij een antenne, is een magnetische component die een elektrische component opwekt, wat weer een magnetische component opwekt, wat weer een elektrische component opwekt... bla bla. (bewijs 2)
En wat is een foton ookal weer? Vergeet niet dat licht én golfeigenschappen én partikeleigenschappen bezit. Daar hoor je Maxwell inderdaad niet over, daarvoor verwijs ik je naar de quantummechanica.
Nog een bewijs (3) dat licht geen EM-verschijnsel is:

stel ik heb een draad waardoor een hoge stroom loopt. De draad wordt warm en ik krijg licht. Dat is logisch, vanwege de WARMTE.
Ja heel logisch, warmte genereert licht, lekker bezig joh
Het volgende voorbeeld is anders, want nu ga ik niet de stroom laten toenemen, maar wel de frequentie. Dat betekent dus dat de draad niet warm wordt. Nu is de frequentie erg hoog geworden (70.000 GHz of zo) en dat is de frequentie van zichtbaar licht, dus nu moeten er fotonen uit de draad komen. Een draad met fotonen? Raken die fotonen niet op? Is het mogelijk een draad te maken waar wel fotonen uit kunnen, maar niet naar binnen? Dan zou je uiteindelijk een "lege" draad krijgen. Waar komen fotonen eigenlijk vandaan, kan iemand mij dat nou eindelijk zeggen? Ik heb elektrotechniek gestudeerd, maar ik kan niet eens antwoord geven op bovenstaande vragen. Wat zijn dit voor opleidingen in Nederland? De hoogste frequenties die met oscillators bereikt zijn (waarvan ik heb gehoord) zijn 300 GHz, dat is al veel. Maar ik heb het dus over een theoretische oscillator van 70.000GHz of meer.

Kun je mij hiermee helpen? Ik heb de basistheorie van Maxwell achter de rug.
Waar komen fotonen vandaan, nou bijvoorbeeld als een electron om de baan rond een atoom in een andere baan terecht komt. De ene baan heeft door zijn grotere afstand van de kern een hogere energie, de andere een lagere. Er moet dus ergens energie naar toe, want energie kun je niet zo maar kapot maken. Deze energie uit zich in de vorm van licht, EM-stralen dus.

Reageer