Versnelling in schommelschip "Halve Maen" (Efteling)
Moderator: physicalattraction
Forumregels
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
(Middelbare) school-achtige vragen naar het forum "Huiswerk en Practica" a.u.b.
Zie eerst de Huiswerkbijsluiter
- Berichten: 2.434
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Als je stilstaat op de grond dan lees je op een accelerometer g af naar beneden. Dat wist ik niet. Ik dacht dat het ingesteld was dat je dan nul zou aflezen.
https://stackoverflow.com/questions/587 ... -interpret
Dan begrijp ik het wel.
https://stackoverflow.com/questions/587 ... -interpret
Dan begrijp ik het wel.
-
- Technicus
- Berichten: 1.171
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Het verschil zit in de daadwerkelijke versnelling vs de door een sensor in de telefoon gemeten versnelling.
Als je die sensor plat op tafel legt, dan geeft hij 1g aan. Leg je hem ondersteboven, dan geeft hij -1g aan.
Hoewel we in de mechanica zeggen dat de sensor stil ligt, en dus 0g aan zou moeten geven, is het uitgangspunt van deze opgave juist de gemeten waarde met de sensor.
[edit]. Juist je had hem zelf ook al door zie ik nu.
Als je die sensor plat op tafel legt, dan geeft hij 1g aan. Leg je hem ondersteboven, dan geeft hij -1g aan.
Hoewel we in de mechanica zeggen dat de sensor stil ligt, en dus 0g aan zou moeten geven, is het uitgangspunt van deze opgave juist de gemeten waarde met de sensor.
[edit]. Juist je had hem zelf ook al door zie ik nu.
- Moderator
- Berichten: 10.083
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Dat is al aan de grafiek te zien, die wijst 1 g aan als de schommel stilstaat. Hoe zou de sensor onderscheid kunnen maken tussen versnelling door bewegen en de zwaartekrachtsversnelling?
- Berichten: 2.434
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Dat had ik niet gezien. Ik heb er nooit bij stilgestaan. Het zou kunnen door een vaste compensatie in te bouwen tov de valversnelling op aarde. Ik heb dan ook nog nooit een accelerometer gebruikt. Ik was er echt van overtuigd dat zo n accelerometer op aarde de absolute versnellingen aangaf zoals het woord zegt.
- Moderator
- Berichten: 10.083
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Die compensatie zou dan de oriëntatie van de telefoon moeten weten - en die wordt juist bepaald door de richting van de valversnelling
- Berichten: 2.434
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Dat is waar. Niet bij stilgestaan. Dan blijft nog wel de vraag of het voor mensen qua gevoel veel uitmaakt waar ze gaan zitten in de boot. Want het lichaam gaat wel die 1g naar beneden als neutraal beschouwen.
- Moderator
- Berichten: 10.083
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Hier waar ik op kom bij 1. iemand in het zwaartepunt; 2. iemand op afstand (hoek β) van 12 graden en 3. iemand op afstand 30 graden van dat zwaartepunt.
Maximale uitwijking is weer 65 graden. Dat lijkt me erg veel maar alleen daarmee kwam ik in de buurt van de maximale amplitudes van de oorspronkelijke meting.
Ik vraag me af of je het verschil tussen de eerste twee gevallen goed kunt voelen. Bij de laatste mogelijk wel.
Maximale uitwijking is weer 65 graden. Dat lijkt me erg veel maar alleen daarmee kwam ik in de buurt van de maximale amplitudes van de oorspronkelijke meting.
Ik vraag me af of je het verschil tussen de eerste twee gevallen goed kunt voelen. Bij de laatste mogelijk wel.
-
- Berichten: 4.043
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
maar als je in dat schip zit dan hou je je telefoon waarschijnlijk vlak op de stoel dus is de richting van de gemeten versnelling daarop gebaseerd.
- Moderator
- Berichten: 10.083
-
- Berichten: 4.043
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Dan zijn de gegevens dus onvolledig. Maar ik neem aan dat ze niet richting van het mobieltje gaan verdraaien tov de positie in het schip. dus wat ik aangeef lijkt me wel het meest voor de hand liggend.
- Moderator
- Berichten: 10.083
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Niet één richting van de versnelling wordt gemeten maar de totale grootte. Zie eerste bericht.
Hieronder de grafiek van de netto versnelling die W met een smartphone registreert als functie van de tijd, \(a = \sqrt{a_x^2+a_y^2+a_z^2}\).
- Berichten: 2.434
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Een gsm kan dus niet de absolute versnellingen meten tov de aarde tenzij hij gebruik maakt van een GPS.
- Berichten: 2.434
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Of tenzij hij vanaf een bepaald punt de registratie van de gyroscoop gaat integreren, maar dat gaat verre van nauwkeurig zijn waarschijnlijk.
- Moderator
- Berichten: 5.574
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
Ik zat op de derde rij vanaf de achtersteven. Achteraf is mijn ruwe schatting dat α=60° en β=20°.
In theorie kan α ook afgeleid worden uit de toename van de slingertijd bij grote amplitudes: 5% betekent α=50°, 7% betekent α=60°. In de meetgegevens is een toename in de orde van 5% zichtbaar, maar het is niet nauwkeurig genoeg voor een conclusie over α.
De plek maakt veel uit. Op de eerste rij bij de achtersteven begin je in het keerpunt te zweven. Op de derde rij is het grappig maar niet spectaculair. Ik heb alleen een registratie van de derde rij.
Ik behoor tot de minder getalenteerde experimentators die de smartphone schuin in de jaszak doen, en die later ontdekken dat het beter kan. Bevreesd voor wegglijden heb ik de telefoon ook niet plat op de stoel gelegd.
-
- Berichten: 4.043
Re: Efteling schommelschip "Halve Maen"
als ik kijk hoe mijn Iphone 5s de versnelling geeft dan zie ik het volgende:
plat: 1g
vertikaal:0g
hozizontaal: 1g